Containerrederier overser mulighederne
Containerskibsfarten har i de sidste fem år stort set givet underskud, og det ser ikke umiddelbart ud til at blive bedre. Fragtraterne svinger nemlig rigtig meget, og rederierne er selv delvist skyld i problemerne, for de er ved at opbygge en kapacitet, som der ikke er brug for. Til gengæld overser rederierne nogle muligheder, skriver McKinsey.
Mange rederier har mulighed for at øge deres indtjening med 10-20 procentpoint, hvilket for mange er nok til at vende underskud til overskud. McKinsey nævner design af rutenetværk som et eksempel, for her har mange rederier mulighed for at effektivisere ved at investere i et nyt system, der bruger algoritmer til at træffe effektive beslutninger om netværk.
Det helt store problem for containerrederierne er dog den kapacitetsopbygning, der foregår i disse år. Det typiske nybyggede containerskib kan rumme 10.000 20-fods containere, hvilket er fem gange mere end i 1990’erne. Rederierne er ivrige efter at fylde skibene op og udnytte de effektivitetsmuligheder, som de store skibe indebærer. Men det fører omvendt bare til store udsving i overskudsgraderne. I 2009 fik containerrederierne rekordstore tab, men vendte i 2010 tilbage til overskud, som igen blev afløst af tab i 2011.
Der er og bliver en ubalance mellem udbud og efterspørgsel, og den ubalance bliver kun værre af de meget store containerskibe, som rederierne får bygget i disse år. Der er en udvikling i gang, konkluderer McKinsey, hvor de store rederier tager markedsandele og trænger de små rederier helt ud af markedet.
Kilde: Hellenic Shipping News