Cosco på vej til at bestille 10 Triple E-skibe
Det kinesiske rederi Cosco vil snart bestille mindst 10 af de helt store containerskibe fra et kinesisk værft, og det ventes at betyde en samlet investering på 1,4 milliarder dollar. Cosco har hidtil tøvet med at følge i konkurrenternes fodspor med hensyn til at bestille de helt store containerskibe.
”Cosco er del af en af verdens største shippingalliancer. Hvis denne alliance skal opbygge sit netværk og forblive i markedet mod andre grupperinger, er der ikke andet valg end at drive denne type skib”, siger Lars Jensen, direktør for SeaIntel Maritime Analysis.
Cosco er ved at vælge blandt fem kinesiske værfter, og der skulle være tale om skibe, der bliver sat ind mellem Asien og Europa. Cosco har hidtil tøvet med at bestille de store skibe, fordi rederiet er bekymret for, om man kan fylde skibene. På den anden side reducerer Triple E-skibene omkostningen ved at transportere en container henover havene med cirka 25 procent, så skal man være i stand til at konkurrere fremadrettet, skal man have skibe i Triple E-klassen, ellers mister man markedsandele.
Cosco er del af CKYHE-alliancen, som også omfatter taiwanesiske Evergreen Line og Yang Ming Marine Transport samt japanske Kawasaki Kisen Kaisha og sydkoreanske Hanjin Shipping Co. Evergreen har allerede bestilt 11 skibe med en kapacitet på 18.000 TEU hos japanske Shoei Kisen Kaisha. Disse skibe bliver leveret fra 2018 til 2019.
CKYHE konkurrerer mod 2M-alliancen mellem Maersk Line og MSC og Ocean Three, som består af CMA CGM, China Shipping Container Lines og United Arab Shipping Co.
”Alle deltager i ordrevanviddet, som betyder, at overkapaciteten i hvert fald på kort sigt vil blive et endnu større problem. Fragtraterne vil forblive lave og svingende, indtil de mindre operatører forlader Europa-Asien-ruten, og det vil tage noget tid”, siger Lars Jensen.
Kilde: Wall Street Journal