Jernbane skal konkurrere med rederier
DSV etablerer en ny jernbanerute, der skal flytte gods fra containerrederierne over på jernbanen på strækningen mellem Kina og Europa. En container kan nå Danmark fra Kina på 14 dage mod de 30-40 dage, det tager med et containerskib fra Kina.
”Fra Kina vil jernbanen kunne tiltrække for eksempel tekstiler, reservedele og værdifulde IT-produkter, som skal hurtigt ud på det europæiske marked”, siger Simon H. Galsgaard, adm. direktør i DSV Road A/S, som har etableret en ny daglig rute mellem Danmark og det store knudepunkt i Duisburg, Tyskland. Herfra er der direkte jernbaneforbindelse til godsdestinationer i Kina.
Jernbaneforbindelsen fra Kina er som sagt væsentligt hurtigere end et skib, men for de transporttyper, hvor det bare gælder om at have så lav en transportpris som muligt, er det ikke interessant. Det er til gengæld interessant for de varegrupper, hvor det gælder om at få varerne hurtigt på markedet. SeaIntel vurderer således, at jernbanen vil kunne tage markedsandele fra containerrederierne, hvis man ser udviklingen på langt sigt.
Maersk Line er dog ikke bekymret for den nye konkurrence. For som rederiet gør opmærksom på, er det begrænset, hvor mange containere, der kan være på en togstamme sammenlignet med de godt 18.000 containere, der kan være ombord på et Triple E-skib. Og containerskibene bliver stadigt større. Senest kom det frem, at kinesiske Cosco vil bestille 10 skibe i Triple E-størrelsen.
Kilde: Dagbladet Børsen