Vejning af containergods bør forberedes
Ejere af gods, der skal fragtes i containere bør allerede nu begynde at planlægge vægtcertificering og rapporteringsprocedurer for at sikre overholdelse af IMOs nye bestemmelser for kontrol af containervægt. Reglerne træder i kraft den 1. maj 2016.
”Transportkunder skal tage kontakt med de tjenesteydere, der skal certificere vægten af deres fragtgods nu, og de bør også indgå i dialog med deres speditører”, siger Næstformanden for Hamburgs Speditørsammenslutning, VHSp, Willem van der Schalk, som også er administrerende direktør i sø - og luftfragtspecialisten A. Hartrodt.
Van der Schalk mener, at der bør fastsættes procedurer for rapportering, dataudveksling af vægt, og ad-hoc vægtkontrol inde på havneområder før den 1. maj 2016, når de nye bestemmelser træder i kraft. Der vil ellers kunne opstå forsinkelser ved afskibningen.
Vægtkontrol for hovedparten af containertransporten forventes at være ligetil, da produkter og emballage er standardiserede. Et groft skøn fra VHSp viser, at omkring 15 procent af lastvolumen i øjeblikket ikke har standardspecifikationer og kan kræve manuel kontrol.
Kunderne må også indse, at de nye bestemmelser vil gøre transport dyrere, enten gennem certificering på afskibernes faciliteter eller på grund af vægtkontrol i havnen.
Fremover må lastede containere først tages om bord på et skib, når containernes vægt er fastlagt. Den korrekte vægt – den såkaldte verificerede vægt - kan fastlægges på to måder. Man kan veje den lastede container på en godkendt vejestation eller sikre, at de enkelte enheder i containeren vejes og sammenlægges med containerens egenvægt.
Kilde: HIS Maritime 360