Gøteborg Havn del af Hamburgs marketing
Skandinaviens største havn, Gøteborg, vil i fremtiden være en del af Hamburg Havns, (HHM, red.), verdensomspændende marketingplatform. Aftalen er undertegnet på den store internationale handels- og transportmesse i München, der slutter i morgen i delstaten Bayerns hovedstad.
Aftalen er en del af den udstrakte hånd til samarbejde som hansestaden Hamburgs senator for erhverv og trafik Frank Horch tilbød både Aarhus og Gøteborg sidste år i en eksklusiv samtale med Maritime Danmark.
Medlemsskabet af Port of Hamburgs Marketing giver Gøteborg Havn helt nye muligheder internationalt. Hamburg med sit tætte internationale netværk og linjetrafik samt indgående feederservice i Østersøregionen vil få betydning for den svenske søgående eksport og er derfor absolut i Gøteborgs store interesse. Det understreger adm. direktør Magnus Karestedt, Gøteborg Havn.
Med håndtering af flere end 11.000 skibe årligt inden for ro/ro, container, bilskibe samt general cargo og krydstogtskibe repræsenterer Gøteborg Havn mere end 30 procent af den samlede søgående eksport ud af Sverige.
I 2014 viser tallene, at der blev lastet og losset 37,1 millioner tons oversøisk fragt i havnen. Det inkluderer 837.000 TEU, 549.000 units i ro/ro-service, 166.000 nye biler og 19,2 millioner tons mineralsk olie. Ikke mindre end 1,82 millioner krydstogtspassagerer besøgte Sveriges næststørste by.
Kilde: Port of Hamburg