Fremgang for DFDS på Østersø-rute
I første halvår har DFDS haft 10 procent flere passagerer på ruten mellem Karlshamn i Sverige og Klaipeda i Litauen. Ruten har i de senere år fået nye færger, og med et opgraderet produkt har ruten formået at tiltrække flere passagerer.
”Indrømmet, Karlshamn-Klaipeda er i Danmark ikke den mest kendte DFDS-rute. Men den går stadig bedre. Efter vi fik de nye skibe, har vi i dette års første seks måneder set 10 procent flere danskere og svenskere på ruten sammenlignet med samme periode sidste år. Årligt har den cirka 20.000 svenske og danske passagerer”, siger Kevin Thyge Helsinghof, DFDS’ landechef i Danmark og Sverige.
Ruten betjenes af færgerne Athena Seaways, bygget i 2007, og Regina Seaways, bygget i 2010. Begge færger har plads til 600 passagerer, og der er to restauranter, butik og barer.
”En årsag til fremgangen er, at markedet langsomt, men sikkert er begyndt at kende ruten og det nye produkt med færgefornyelserne”, tilføjer Kevin Helsinghof.
DFDS startede ruten op i 2001 som primært en fragtrute. I dag er der stadig gods med færgen, men der er flere passagerer end i starten. DFDS har også haft en fragtrute mellem Travemünde og Klaipeda, men den blev lukket sidste år på grund af handelssituationen mellem EU og Rusland.
Kilde: standby.dk