Femern-protester fra Stena Line
Stena Line protesterer nu også mod EU-Kommissionens stiltiende godkendelse af den statslige finansiering af den faste Femern-forbindelse. Det svenske rederi mener, at en sådan fast vej- og jernbaneforbindelse mellem Danmark og Tyskland er diskriminatorisk.
”Eksistensen af ni færgeruter mellem 14 forskellige havne er baseret på de etablerede behov for forbindelser og fair konkurrence. Markedet er mere end tilstrækkeligt dækket af disse færgeruter. Det eneste, som statens involvering betyder, er en ekstra omkostning for skatteyderne på otte milliarder euro. En permanent undersøisk tunnelforbindelse mellem Rødby og Puttgarden støttet af en uberettiget statsstøtte skaber ikke jævnbyrdige vilkår og ødelægger konkurrencen med den velfungerende færgeservice, der har været ydet i mange år. Det går også imod princippet om at flytte transport væk fra landevejen”, siger Carl-Johan Hagman, adm. direktør for Stena Line.
Den danske finansieringsmodel betyder statslige støtte til planlægningen af byggeriet samt selve byggeriet og driften af den faste forbindelse. Hele projektet vurderes til at beløbe sig til 64,4 milliarder kroner (8,7 milliarder euro), som delvist er støttet af EU via Connecting Europe-programmet.
Også Scandlines er stærkt utilfredse med, at EU-Kommissionen indirekte har godkendt den offentlige lånefinansiering af Femern-forbindelsen ved at sige, at man ikke har taget stilling til, om der er statsstøtte involveret i Femern-projektet, men hvis der er tale om statsstøtte, er den i overensstemmelse med EU’s regler.
Kilde: World Maritime News