Kinesisk nedtur rammer containerne
Kina inklusive Hong Kong står for 30 procent af containertransporten i verden, og med så stor en andel er containerskibstrafikken følsom over for udviklingen i den kinesiske økonomi. Selvom Kinas BNP ifølge IMF vil vokse 6,8 procent i år og 6,3 procent i 2016, er det en væsentligt lavere vækst end tidligere.
Ifølge Drewry voksede den kinesiske containerimport 1,6 procent sidste år, hvorimod eksporten voksede 9,1 procent. Det giver en samlet vækst i containermængderne på 5,6 procent. De nyeste data fra WTO tyder på, at den kinesiske vareimport faldt 15,5 procent i årets første halvdel, mens eksporten voksede beskedne en procent.
På baggrund af disse oplysninger forudser Drewry, at containermængderne, der passerer igennem kinesiske havne i 2015, kun vil vokse 4,9 procent i stedet for tidligere antaget 5,8 procent. Det svarer til et fald på 1,85 millioner TEU, eller en procent af den globale trafik i 2014.
Indtil nu har man hovedsageligt talt om, at tørlastrederierne er blevet ramt af den kinesiske opbremsning, hvor især importen af kul til Kina er faldet kraftigt. Nu ser det ud til, at turen er kommet til containerrederierne.
Kilde: World Maritime News