Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Første elektrisk drevne fiskekutter

Første elektrisk drevne fiskekutter

Torsdag 27. august 2015 kl: 16:00


Det norske værft Selfa Arctic leverer i denne måned verdens første elektrisk drevne fiskekutter, Karoline, til rederiet Øra i Tromsø. Kutteren - en Selfa Elmax 1099 - skal i den kommende tid testes i farvandet ud for Tjeldsundet.

Vi har arbejdet med denne elektrisk drevne kutter et stykke tid”, siger Erik Lanssen, CEO i Selfa Arctic AS CEO

Kutteren, der er 11 meter lang, drives af en Siemens BlueDrive PlusC motor med en effekt på 195 kW,h. Strømmen opbevares i et Corvus lithium polymer Energy Storage System.

Senere i denne måned vil kutteren blive demonstreret for den norske fiskeriminister Elisabeth Aspaker

Når Karoline er færdigtestet i farvandet ud for Tjeldsundet, vil den blive flyttet til Tromsø hvor den skal indgå i Øras almindelige flåde.

”Hvis kutteren fungerer godt vil vi sætte den i serie-produktion”, siger Erik Lanssen.

Kilde: Marinelink


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Trawler i brand sydvest for Færøerne
- Nybygningsordre til Jobi Værft A/S
- Større kvoter for torsk og rødspætter
- S255 indvier nyt fabriksanlæg
- Fiskeskipper fundet omkommet
- Fisker forsvundet i Øresund
- HG 264 Ruth slår rekord for makrellanding
- Dansk fiskeskib slår flere norske rekorder
- Fiskere vil ikke overholde forbud ved ubåd
- Grundstødt borerig lækker olie
- Danske Havne vil styrke fiskerierhverv
- Hidtil bedste år for FF Skagen A/S


Dagens mest læste

- Syv reddet, da skib sank i Nordsøen
- DFDS skal træne kenyanske kadetter
- Bladt og Blue Water laver fem-årig aftale
- Gammel mine sprængt ved Gode Wind 2
- Farstad dropper betaling på obligationslån


Ugens mest læste

- Stabelløb med folk om bord går helt galt
- Maersk containerskib grundstødt i Italien
- Maersk forlis skaber politisk røre i Frankrig
- Kvindelig officer fundet død om bord på skib
- Tæt på uventede gæster...
- Hov - der røg vist en redningsbåd
- Sådan fjerner man et stort vrag
- Hård vind kaster finsk færge mod mole
- Syv år gammelt containerskib til ophugning
- Maersk blåt på Kleven Verft i Ulsteinvik
Klik venligst
Klik venligst