Redere må sætte sine egne emissionsmål
Skibsfarten må være proaktiv og sætte sine egne mål for reduktion af CO2-udledningen, sagde IMO’s generalsekretær Koji Sekimizu ved åbningen af Danish Maritime Forum. Det ser nemlig ikke ud til, at skibsfarten kommer med i COP21 klimaaftalen, der skal indgås i Paris i december måned. Det var ventet, at denne aftale ville sætte loft over CO2-udledningen fra skibe.
”Vi er nødt til at vise, at skibsfarten og IMO har implementeret meget betydelige forholdsregler”, sagde han og pegede på Maersk Line som et godt eksempel.
”Maersk har sat et klart mål om en reduktion på 60 procent i 2020. Det, jeg forventer af skibsfarten er, at man ikke venter på, at IMO opstiller spillereglerne”, tilføjede han.
Ifølge Koji Sekimizu kan industrien reducere udledningen af CO2 med 30 procent i 2030, men det er ikke et mål, som er opstillet af IMO. I stedet er det op til individuelle rederier som Maersk Line at sørge for, at skibsfarten når målet.
Maersk Line har i løbet af de sidste tre år reduceret CO2-udslippet fra sine containerskibe med 32 procent, mens rederiets mål altså er at reducere udslippet med 60 procent i 2020 i forhold til 2007.
Kilde: Seatrade Maritime News