Skiftede bulb og sparede brændstof
Norske Wilh. Wilhelmsen skiftede bulb på fire ro/ro-skibe, der blev bygget i 90’erne til at sejle med meget tung last. I dag sejler skibene med betydeligt lettere last, og derfor sparer rederiet brændstof ved at give skibene en anderledes udformet bulb.
”Bulben skal skabe et bølgemønster langs skibssiden, som skal udligne bølger fra skroget. Dermed bliver trykket på skroget mindre og modstanden i vandet mindskes. Når forudsætningerne for designet ændres, vil det få indvirkning. Jeg havde en følelse af, at vi kunne opnå besparelser på at ændre bulben”, siger skibsingeniør Gunnar Malm Gamlen.
”Det sparer vi meget brændstof på og dermed reduceres udslippet”, tilføjer han.
Rederiet vil ikke oplyse, hvor meget brændstof der spares, men investeringen i de fire bulbe vil være tilbagebetalt i løbet af to år.
Wilh. Wilhelmsen tog levering af Tamesis, Tarago, Tamerlane og Talisman i 2000 og 2001. De er alle på 38.486 dwt, de er 240 meter lange og 32 meter brede. Oprindeligt blev de bygget specielt til projekt- og heavy lift-gods, men i dag sejler de mest med rullende materiel såsom anlægsmaskiner, jordbrugsredskaber, trucks og nogle biler. Det giver en anden dybgang, og samtidig er farten reduceret. Ombygningen af skibene er udført af Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
”Baseret på vore indspil så de på omkring 30 forskellige bulbformer og sammenlignede bølgemodstandene ved forskellige dybgange. Med datasimuleringer kom vi frem til, at en slankere og længere bulb gav det bedste resultat”, siger Gunnar Malm Gamlen.
Kilde: tu.no