Kanaler omdannes til logistikhubs
Suezkanalen og Panamakanalen har besluttet at udvide deres kapacitet for at tilpasse sig til en voksende efterspørgsel. Det er imidlertid ikke kun et spørgsmål om at sikre, at stadigt større skibe kan passere igennem. Udvidelserne gør kanalerne til logistikhubs for skibsfarten.
”Vi blev en distributionshub. I dag har vi 33 ugentlige services med containerskibe, der sejler gennem kanalen og 80 procent af dem stopper i havnene, der er placeret på begge sider af kanalen for at distribuere gods til Latinamerika. Desuden har vi 39 feederservices på begge sider af kanalen, så vi er allerede en hub i regionen og forventer at vokse yderligere”, siger Jorge Quijano, administrator for kanalmyndighederne i Panama.
Panamakanalen overvejer forskellige diversifikationsmuligheder såsom koncessioner med ro/ro-havne, containerterminaler og en logistikpark i form af en frizone. Udvidelsesprojektet i Panamakanalen er nu 95 procent færdigt og forventes at være klar til indvielse i april næste år.
Når udvidelsesprojektet er helt færdigt, vil skibe op til 14.000 TEU kunne passere igennem kanalen, hvorimod de helt store containerskibe i Triple E-klassen stadig ikke vil kunne passere igennem. Det sidstnævnte er dog heller ikke vigtigt, da havnene i området ikke er indrettet til at kunne tage imod så store skibe.
Tilsvarende har man i Egypten forsøgt at gøre området ved Suezkanalen til en hub for logistik og industriel udvikling. Der er seks havne i området ved Suezkanalen og to industriområder mellem dem. Desuden er der to containerterminaler ved East Port Said og Port Sokhna.
Kilde: World Maritime News