Genoptagelse af flådeudbud vækker harme
Danske Maritime er ked af regeringens beslutning om at genoptage et ellers bremset EU-udbud om reparation og vedligeholdelse af forsvarets 53 skibe og et kommende udbud af marinehjemmeværnets fartøjer. Det vil koste udkantsjobs og svække dansk forsvar.
”Vi vil fortsætte med at arbejde for at sidestille danske værfter med udenlandske værfter. Det kan ikke være rigtigt, at vi principielt skal åbne for, at andre landes værfter kan byde på vedligeholdelse af vores krigsskibe, når danske værfter ikke får samme muligheder”, siger Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime.
Forsvarsministeriet har ifølge regionale medier besluttet at fortsætte det EU-udbud, der gør det muligt for udenlandske værfter at byde på syvårs rammekontrakter til en anslået værdi på 700 millioner kroner om reparation og vedligehold af forsvarets flåde på 53 skibe samt et forventet kommende lignende udbud af marinehjemmeværnets fartøjer.
Danske Maritime er meget utilfreds med, at regeringen, trods et flertal blandt partierne i forsvarsforliget, der er imod, vil gennemføre EU-udbuddene. Selv om forsvarsopgaverne udgør en forholdsvis lille andel af omsætningen på danske værfter, står de aktuelle udbud alligevel for mellem 850 og 1.300 mandår hos skibsværfter og følgeerhverv årligt.
”Hvis vi flytter opgaverne, ville vi udvande dansk kompetence til at vedligeholde de yderst komplekse krigsskibe, der indeholder flere systemer end kampfly. Det er specialviden oparbejdet af danske værfter, som selv har designet og bygget forsvarets skibe”, siger Jenny N. Braat.
Ifølge Jenny N. Braat vil der være flere åbenbare komplikationer ved at reparere skibene i eksempelvis Bulgarien, Italien, Polen eller Litauen, bl.a. i forhold til at hente dem hurtigt hjem til akutte opgaver, at overvåge arbejdet og at holde på militære, tekniske hemmeligheder.
Beslutningen lader til at være truffet af den nye forsvarsminister Peter Christensen, efter den tidligere forsvarsminister Carl Holst sendte udbuddet til vurdering i det nye regeringsudvalg om EU-overimplementering under Erhvervs- og Vækstministeriet.
Kilde: Danske Maritime