Maersk Line og MSC i samarbejde med MOL
Faldende vækst i Kina og Brasilien kaster nu Maersk Line og MSC i armene på hinanden. Rederierne smelter med omgående virkning deres to containerruter mellem Asien og Sydamerika sammen til én fælles rute
Indtil nu har Maersk Line og MSC i fællesskab drevet SW2 ruten mellem Asien og den sydamerikanske østkyst, mens MOL har forbundet de to verdensdele med deres CSW rute. Men efterspørgslen er faldet så meget, at MOL siden oktober har været tvunget ned i gear, så CSW ruten kun har haft afgange hver 14. dag, mod oprindelig ugentlige afgange.
Nu lægges de to ruter så sammen til én med ugentlige afgange. Rotationen bliver: Busan, Shanghai, Ningbo, Chiwan, Yantian, Hong Kong, Singapore, Santos, Paranagua, Buenos Aires, Montevideo, Rio Grande, Navegantes, Itajai, Paranagua, Santos, Ngqura, Singapore og Hong Kong inden skibene vender tilbage til Busan.
Ruten vil blive besejlet af 12 containerskibe med en kapacitet på 8.000 TEU. MSC skyder 5 skibe ind i ruten, Maersk Line 4 mens MOL leverer de 3 sidste skibe.
Kilde: Tradewinds