Hovercraft – fremtiden der forsvandt igen
Håret var langt og kjolerne korte da luftpudebådene, de såkaldte Hovercrafts, fik deres store gennembrud i slutningen af 60’erne. Det lå i tidsånden at tingene skule gribes an på en ny måde, og at svæve hen over bølgerne på en luftpude var hipt.
I dag skal man lede grundigt hvis man vil finde en Hovercraft. Bortset fra en enkelt rute mellem Portsmouth og Isle of Wright er den kommercielle brug af teknologien forsvundet igen, ædt op af tårnhøje brændstofpriser og kostbar vedligeholdelse.
Sødygtige var de heller ikke, selv små bølger forplantede sig ubehageligt gennem skroget, og blæsevejr kunne de heller ikke tåle.
Da luftpudebådene var på deres højeste i 70’erne, svævede gigantiske Saunders-Roe Nautical 4 Hovercrafts hen over kanalen med 250 passagerer og 30 biler om bord. Det var dyrere at tage luftpudebådene end at sejle med de traditionelle færger, til gengæld gik det meget hurtigere.
De to sidste Hovercraft af typen SR.N4 - Princess Margaret og Princess Anne - blev skænket til Hovercraft Museet i Lee-on-Solent. De fyldte dog alt for meget til at de kunne få tag over hovedet på museet, og derfor er de langsomt ved at gå til. Entusiaster forsøger dog at sikre de imponerende fartøj for eftertiden.
PS: Vores læser Peder Nielsen har i en kommentar til artiklen oplyst, at der er stadig er Hovercraft service fra Lungi lufthavnen i Freetown til Freetown by. Hvis man ikke har lyst til speedbåd, rystende gammel russisk helikopter eller lang køretur - er det den bedste måde at komme
fra lufthavnen til byen og vice versa på.