Arktisk turisme åbner for alvor op i 2016
Klimaforandringerne betyder, at krydstogtskibe til sommer vil besejle såvel Nordøstpassagen som Nordvestpassagen. Masseturismens indtog i Arktis sker på trods af, at redningsberedskabet hverken er udbygget eller indøvet.
I løbet af sommeren 2016 vil det være muligt at besejle såvel Nordøstpassagen som Nordvestpassagen som krydstogtturist.
Den 16. august afgår det tyske krydstogtskib Hanseatic med plads til 170 passagerer fra Tromsø for i løbet af de næste 25 dage at sejle langs den nordsibiriske kyst og videre til Alaska via Beringstrædet.
Undervejs vil skibet gøre holdt en lang række steder, hvor passagererne vil blive fragtet i land i gummibåde.
Lidt mere luksuriøst kommer det til at foregå om bord på det allerede udsolgte amerikanske krydstogtskib Crystal Serenity, der samme måned besejler Nordvestpassagen. Krydstogtskibet – der har plads til 1.070 passagerer – forlader Anchorage i Alaska den 16. august for en måned senere at ankomme til New York via canadisk og grønlandsk farvand.
Ud over de 1.070 passagerer vil der befinde sig 655 besætningsmedlemmer om bord på Crystal Serenity. Sammenlagt mere end 1.700 personer, der vil være i livsfare, hvis noget skulle gå galt.
Ganske vist vil et ledsagefartøj følge i Crystal Serenity’s kølvand, men skibet vil ikke have kapacitet til at rumme yderligere 1.700 personer, eller kapacitet til at redde dem i sikkerhed fra krydstogtskibet.
Den amerikanske kystvagt vil i samarbejde med med den canadiske kystvagt ekstraordinært udstationere to redningshelikoptere, hvilket kan sikre akutevakuering af enkelte passagerer, men ikke formå at gøre en væsentlig forskel, i tilfælde af en evakuering af hele krydstogtskibet.
Det russiske beredskab langs Nordøstpassagen er stort set ikke-eksisterende.
Kilde: Barents Observer