Dansk Wilton lander store krydstogtordrer
To af Europas største værfter har valgt luksustæpper fra Dansk Wilton i Herning til deres nye krydstogtskibe, blandt andet verdens to største krydstogtskibe. Det er noget, der bliver lagt mærke til i branchen, fortæller Søren Sonne, adm. direktør for Dansk Wilton, til Maritime Danmark.
”Vi har leveret tæpper til krydstogtskibe i de sidste 30 år, men det her er det største projekt til dato. Det, at vi leverer til så store skibe, er noget, man lægger mærke til i branchen, så det er med til at åbne nye døre for os”, siger Søren Sonne til Maritime Danmark.
Dansk Wilton skal levere tæpper til STX France til byggeriet af ”Harmony of the Seas” samt søsterskibet, der endnu ikke har fået noget navn. Harmony of the Seas leveres i juni måned til rederiet Royal Caribbean Cruise Line i Miami, og i 2018 følger det andet skib. Begge skibe får plads til 8.200 passagerer og besætningsmedlemmer. Leverancerne fra Dansk Wilton omfatter designtæpper til mere end 2.700 passagersuiter.
Desuden har Meyer Werft i Tyskland valgt at placere tæppeordrerne til deres to nye kæmpe krydstogtskibe hos Dansk Wilton. Det tyske værft skal bygge to luksusskibe til Star Cruises, der er det førende krydstogtrederi i Asien og Stillehavsområdet og markedsfører sig målrettet mod den asiatiske gæst. Det første skib leveres i efteråret 2016 og det andet skib i efteråret 2017. De to skibe med 21 dæk får plads til 4.500 passagerer og 2.000 besætningsmedlemmer og bliver således Star Cruises’ flagskibe.
Samlet repræsenterer ordrerne fra de to værfter over 250.000 kvadratmeter tæpper. Alle tæpper skal produceres på virksomhedens fabrik i Herning og vil dermed medvirke til at sikre en stabil beskæftigelse for virksomhedens ansatte i de kommende år.
Oveni det skal Dansk Wilton levere tæpperne til krydstogtskibet Explorer fra rederiet Regent Seven Seas. Det skib bliver verdens mest luksuriøse krydstogtskib til dato og kommer på jomfrurejse til sommer.
Der er stor konkurrence om ordrerne fra aktører i lavprislande som Polen, Indien og Kina, så det stiller store krav til procesoptimeringer og ikke mindst innovation hos Dansk Wilton.
”Vi kan aldrig vinde, fordi vi er billigst. Vi sikrer vores konkurrenceevne ved at gøre en forskel over for vores kunder omkring design, produkter og projekthåndtering. Vi har hele tiden fokus på at tænke, hvordan vi kan gøre tingene på en smartere måde, det være sig helt fra designprocessen til de mere praktiske ting som for eksempel installering af tæpperne hos kunden”, siger Søren Sonne.
Det er vigtigt for Dansk Wilton at forblive en dansk produktionsvirksomhed trods et højere omkostningsniveau.
”Vores projekter er meget designstyrede, og derfor er det afgørende, at design og produktion er under samme tag”, siger Søren Sonne.
Dansk Wilton leverer også tæpper til store hotelkæder som Hilton og Marriott. Den maritime del af forretningen udgør cirka 50 procent, mens leverancerne til hotelkæderne udgør andre 50 procent.
I videoen nedenfor kan man høre mere om verdens mest luksuriøse krydstogtskib, Explorer, som Dansk Wilton altså leverer tæpperne til.
Kilde: Dansk Wilton/Redaktionen