Sømandsfradrag, få styr på reglerne
Søfartens Ledere har haft en del forespørgsler om, hvorvidt man er berettiget til sømandsfradrag, når arbejdet foregår på vindmølleinstallationsskibe. Medlemmerne har tilsyneladende fået forskellige svar, når de har henvendt sig til Skat.
Søfartens Lederes revisor har nu undersøgt forholdet og er desværre kommet til den konklusion, at sejlads med disse skibe ikke giver ret til sømandsfradrag. Det skriver Søfartens Lederes skatterådgiver, Senior tax manager Jytte Hjort fra RMS.
Det er en betingelse for sømandsfradrag at arbejdet foregår på skibe, der udelukkende anvendes til befordring af passagerer eller gods, eller som bugser- og bjærgningsfartøj eller kabellægningsfartøj og at arbejdet foregår ”uden for begrænset fart”.
Definitionen af ”begrænset fart” findes i søfolkskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3. Vindmølleskibe falder ikke ind under disse definitioner og sejler således ikke uden for begrænset fart.
Det må erkendes, at vindmølleskibe ikke udelukkende anvendes til transport. Skibene er specialbyggede og udstyret med installationer, der anvendes i forbindelse med selve fastgørelsen af vindmøllerne.
Stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, har mulighed for at give sømandsfradrag på op til 56.900 koner. Det er en betingelse, at fartøjet har egne fremdrivningsmidler, eget lastrum til transport af de indvundne materialer, og at det har en bruttotonnage på mindst 20 ton. Også disse fartøjer skal sejle "uden for begrænset fart".
Begrænset fart, der ikke berettiger til sømandsfradrag, kan være arbejde, der væsentligst foregår på danske indsøer, indre vandveje og fjorde, eller når forholdene er sådan, at man kan overnatte på sin sædvanlige bopæl.
Endelig er der mulighed for sømandsfradrag ved arbejde på skibe og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og udvinding af olie og gas m.v. samt om bord på skole- og øvelsesskibe.
For disse stilles der ingen yderligere betingelser.
Kilde: Søfartens Ledere