EU-regler sætter stopper for dansk ophug
EU er ved at indføre nye regler for skibsophugning, der ventes at træde i kraft 1. juli 2017. Hos Fornæs Skibsophug i Grenaa er man bekymret over reglerne, der blandt andet betyder, at ophugningsvirksomheden fra næste år skal have en kommunal godkendelse af ophugningen af hvert enkelt skib. Det fortæller Keld Kokholm fra Fornæs Skibsophug til Maritime Danmark.
”Det vil uden tvivl betyde, at vi stille og roligt stopper med at hugge visse skibe op og i stedet køber flere stumper op fra andre ophuggere. Vores miljøgodkendelse er kommunalt godkendt, men hvorfor skal kommunen blandes ind i det, når vi køber et skib. Bare det, at der er en lille risiko for, at vi ikke får godkendelsen gør, at så køber vi det ikke”, siger Keld Kokholm til Maritime Danmark.
De nye regler skyldes en EU-forordning om skibsophugning, hvoraf det fremgår, at man i hvert enkelt EU-land skal udpege en kompetent myndighed, som dels skal give en overordnet godkendelse af hele ophugningsanlægget og dels skal godkende en skibsophugningsplan for hvert enkelt skib, der skal hugges op.
Da det herhjemme i forvejen er kommunen, der står for miljøgodkendelsen af ophugningsvirksomhederne, mener man hos Miljøstyrelsen, at det er mest naturligt at uddelegere denne rolle til kommunerne. I lovteksten står der, at det er kommunalbestyrelsen, hvilket ikke betyder, at ophugningssager fremover skal op på kommunalbestyrelsens møder. I praksis vil ophugningssagerne blive overdraget til kommunernes fagmedarbejdere.
Fremover vil det være sådan, at skibene har pligt til at udarbejde en liste over, hvad de medbringer af farligt affald, og i ophugningsplanen for det enkelte skib skal ophuggervirksomheden gøre rede for, hvordan man vil skaffe sig af med det farlige affald. Desuden skal ophuggervirksomheden fremover generelt have en plan for, hvad man gør med farligt affald, hvordan man oplærer medarbejdere, og der skal være en beredskabsplan i tilfælde af brand.
”I forvejen er vi trykket på prisen af de danske lønninger og afgifter på affaldshåndteringen. Vi er ikke konkurrencedygtige på prisen, og når en reder vælger os er det primært af miljøhensyn”, siger Keld Kokholm. Fornæs Skibsophug ophugger primært offshore-skibe samt fiskerbåde og specialskibe, hvorimod man hos Fornæs stort set aldrig ser et regulært fragtskib.
Redaktionen