Containeropgaver sendes ud af Danmark

Den 1. juli træder IMO’s direktiv om vejning af containere i kraft. Men den danske bekendtgørelse, der er udfærdiget af Søfartsstyrelsen, risikerer at sende containere ud af Danmark, fordi det vil være mere fordelagtigt for virksomheder at lade dem færdigpakke i for eksempel Tyskland end i Danmark. Det fortæller kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.

”Reglerne udformes forskelligt i forskellige lande. Den forskellige udformning af reglerne gør, at de danske virksomheder får et incitament til at sende transporterne af sted til Tyskland og lade containerne færdigpakke i for eksempel Hamburg. I stedet for kunne de have været færdigpakket i Danmark og udskibet fra Danmark”, forklarer Henrik Beck til Maritime Danmark.

Han uddyber, at IMO’s direktiv sætter speditørerne i en vanskelig situation, da man tilsyneladende ikke har tænkt over, at der næsten altid er en speditør inde over til at planlægge en transport. Reglerne pålægger afskiberen af godset at fastlægge en verificeret vægt. Det vil som regel være en industrivirksomhed, der er den egentlige afskiber af godset. Industrivirksomhederne vælger oftest at bruge speditører til at være arkitekter for transporterne, og det er derfor ofte speditørerne, der er registreret som afskibere over for rederierne. Det giver speditørerne en række juridiske og praktiske udfordringer, som Henrik Beck ikke vil tøve med at kalde bøvlede og besværlige.

”Det sætter speditørerne i en vanskelig og uholdbar situation”, siger Henrik Beck og tilføjer, at den danske udformning af reglerne også er økonomisk fordyrende. I første omgang lander regningen for containervejningen hos speditøren, der så får til opgave at forhandle med sine kunder om, hvordan den regning skal betales.

Indtil videre har hele 140 lande hverken udstedt officielle regler eller har offentliggjort officielle retningslinjer for containervejning. Men herhjemme har Søfartsstyrelsen altså været hurtigt ude. Danske Speditører ønsker dog at få den danske bekendtgørelse ændret hurtigst muligt.

”Søfartsstyrelsen har stillet os i udsigt, at de vil evaluere reglerne i løbet af efteråret, og der vil vi gøre opmærksom på, at de danske regler skal justeres, så de er i overensstemmelse med de regler, der gælder i vores nabolande”, siger Henrik Beck.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark