Vanskelig bjærgning af MV Benita
Bjærgningen af den 44.000 DWT store bulkcarrier MV Benita, der for 14 dage siden stødte hårdt på grund ud for Mauritius, efter at der opstod slagsmål i maskinrummet, har vist sig betydelig vanskeligere end først antaget
Dårligt vejr har forsinket tømningen af skibets brændstoftanke der foregår ved, at brændstoffet pumpes over i store beholdere, der derefter er løftes i land af en helikopter. Først nu er alt brændstof fjernet, og den egentlige bjærgning kan gå i gang.
En dykkerundersøgelse kombineret med undersøgelser foretaget af en ROV i lastrum nummer 5 har dog vist, at det ikke kun er skibets ballasttanke der blev revet op ved grundstødningen men at klipperevet også har flænset hul i bunden på mindst et af lastrummene.
Bjærgningsselskabet Five Oceans Salvage vurderer dog, at det vil være muligt at trække skibet fri, uden først at sprænge de klipper der nu befinder sig inde i skibet.
Endnu en bugserbåd, Coral Sea FOS, er ankommet til positionen og er klar til at deltage i et forsøg på at trække MV Benita fri.
Bulkcarrieren gik på grund efter et slagsmål i maskinrummet der endte med, at maskinmesteren - der startede slagsmålet - barrikaderede sig i maskinrummet og ødelagde så meget af udstyret, at skibet mistede sin fremdrift.
Skibets forsikringsselskab, The London Club, hævder at maskinmesterens adfærd var medicinsk begrundet, et spørgsmål der givetvis vil blive oprullet ved en senere retssag.
Maskinmesteren er fængslet, mens en maskinist der kom alvorligt til skade under slagsmålet, er udskrevet fra hospitalet.
Efter grundstødningen løb der er en brændstof ud fra skibets tanke, men udslippet blev hurtigt stoppet.
Kilde: Five Oceans Salvage