Suez-kanalen giver rabat til VLCC’s
Suez Canal Authority har reducerede transitafgifter for Very Large Crude Carriers (VLCCs) på mere end 200.000 DWT, der sejler i ballast kommer fra Amerika på vej til Den Arabiske Golf, ifølge Golf Agency Company Egypt, GAC.
Ifølge et cirkulære fra Suez-kanal myndighederne, ville de fartøjer, der kommer fra den Mexicanske Golf, Caribien og nordkysten af Sydamerika modtage en reduktion på 45 procent af den gældende transit afgift eksklusive andre serviceafgifter.
For at modtage en reduktion, skal rederiet indsende en anmodning før transit gennem sit bureau. Den skal indeholde et certifikat afgangshavnen og et certifikat ankomsthavnen efter transit. Dokumenterne skal indsendes senest 60 dage før datoen for transit.
I tilfælde af stop mellem havnene kræves en attest med grunden til afbrydelsen samt et tilsagn fra agenten, der bekræfter betaling af hele transitafgiften uden rabatter i tilfælde af ændring af den oprindelige afsejlings- eller ankomsthavn.
Ifølge Suez Canal Authority trådte cirkulæret i kraft den 24. juli, da en tidligere forsøgsperiode med rabat ordning skulle fornyes. Kanalen har på det seneste oplevet nedgang i trafikken. Som reaktion herpå har kanalmyndighederne tilbudt rabatter til skibe, der sejler mellem Amerikas østkyst og Asien.
Den lave oliepris har betydet, at det kan betale sig for skibe på visse ruter at sejle rundt om det sydlige Afrika for at undgå kanalens transitafgifter.
Desuden tyder de første beregninger på, at de nye og større sluser i Panama-kanalen gør, at denne tager markedsandele i forhold til Suez Kanalen, hvad angår containertrafikken mellem Asien og den amerikanske østkyst.
Maersk Line meddelte i sidste uge, at man vil omlægge sejladsen fra Amerikas østkyst til Asien, så rederiets containerskibe sejler via den udvidede Panama-kanal i stedet for Suez fra september.
Kilde: World Maritime News