Maersk forlis skaber politisk røre i Frankrig
Den franske miljøminister Segolene Royal er gået ind i sagen om de to Maersk skibe, Maersk Shipper og Maersk Searcher, der den 22. december sank 85 sømil vest for Brest under bugsering fra Danmark til Tyrkiet, hvor de skulle skrottes.
Segolene Royal har ifølge flere franske medier skrevet til den danske erhvervsminister Brian Mikkelsen med en opfordring til, at den danske regering følger opklaringen af forlisene tæt, og at de danske myndigheder inddrager den franske havarikommission i opklaringen af sagen.
Sidstnævnte er almindelig praksis, idet hændelser til søs altid undersøges af flagstaten, dvs. det land skibet er indregistreret i, med inddragelse af det land på hvis område hændelser er indtruffet. De to Maersk skibe sank i internationalt farvand, men i Frankrigs eksklusive havøkonomiske zone.
Segolene Royal’s henvendelse til den danske minister kommer efter, at den franske miljøorganisationen Mor Glaz har sendt et åbent brev til den franske minister, hvori græsrodsbevægelsen stiller en række kritiske spørgsmål til ministeren om sagen.
Blandt andet undrer Mor Glaz sig over, at de franske myndigheder lod Maersk Battler - der trak slæbet - sejle videre efter at Maersk Shipper og Maersk Searcher var sunket, uden at afhøre kaptajnen.
Miljøorganisationen stiller også spørgsmålstegn ved, hvordan de to sunkne skibe kunne blive godkendt til bugsering og efterfølgende skrotning, når de ifølge franske oplysninger hver indeholder op mod 100 m3 olierester.
Endelig undrer Mor Glaz sig over, hvorfor Maersk Supply Service vælger at bugsere to udtjente fartøjer hele vejen fra Danmark til Tyrkiet midt om vinteren, når der ifølge en ny EU-opgørelse er to ophugningsværfter i Danmark der kunne have skrottet skibene. Ifølge Mor Glaz kan forklaringen kun være, at motivet var at spare penge. Og at Maersk dermed satte hensynet til fortjeneste over hensynet til miljøet.
Mor Glaz hæfter sig også ved, at det skib - Maersk Battler - der bugserede de to nu sunkne supply skibe, selv skulle skrottes i Tyrkiet når bugseropgaven var løst.
Ud over det åbne brev fra Mor Glaz til Segolene Royal, har miljøorganisationen Robin des Bois indgivet en klage over Maersk til Tribunal de grande instance de Brest, hvori organisationen anklager Maersk for dumpning af affald og for at have været årsag til havforurening.
Den franske kystvagt har krævet, at Maersk Supply Service gennemfører en grundig undersøgelse af de to sunkne skibes tilstand, herunder om skibene kan udgøre en trussel mod havmiljøet.
Undersøgelsen vil formentlig kræve, at der tages undervandsrobotter i anvendelse for at undersøge de to sunkne skibe der ligger på godt 150 meters dybde.
Maersk Supply Service har tidligere meddelt, at rederiet arbejder tæt sammen med de franske myndigheder om at opklare sagen, og at det er indstillet på at opfylde de krav myndighederne stiller.
Kilder: Le Parisienne, Robin des Bois, Mor Glaz