Hård kritik af SIMAC i ny redegørelse
De studerende på SIMAC udtrykker i en redegørelse som er afleveret til SIMACs ledelse, uddannelsesinstitutionens bestyrelse, Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening og Søfartsstyrelsen, voldsom kritik af forholdene på SIMAC.
Specielt oplever de studerende det som et stort problem, at mange underviserer (adjunkter/lektorer) har forladt SIMAC i perioden april 2008 - marts 2009. Således dokumenterer de studerende, at mere end 30 proent af underviserne på SIMAC har forladt institutionen. Og de studerende peger også på, at mange ansatte (undervisere og teknisk adm. personale) er langtidssygemeldte med stress og lign.
De studerende på SIMAC har gennem de sidste par år har fulgt udviklingen i de ledelsesmæssige og økonomiske forhold, samt ikke mindst den faglige kvalitet på SIMAC.
"Det er efter vores opfattelse, at udviklingen på en række centrale punkter går i den forkerte retning, og vi ser det derfor som vores pligt at sikre os at I, som bestyrelse, er opmærksomme på dette, siger repræsentanterne fra Maritimt Studie Udvalg(MSU) og De Skibsofficersstuderendes Landsråd(SOL)", hedder det i redegørelsen.
De to studerendeorganisationer har i samarbejde udarbejdet en redegørelse, som dokumenterer en række af de forhold som de studerende finder uacceptable på SIMAC.
"Vi har gentagende gange forsøgt at komme i dialog med SIMACs ledelse via de normale kommunikationsveje og kvalitetsstyringssystem. Men vi har ikke mødt forståelse for de fremsatte synspunkter. Faktisk har vi ligefrem oplevet en ekstrem mangel på handling eller erkendelse af problemerne", siger SOLs formand, Henrik Birk Larsen og Michael N. Vejlstrup, formand for MSU.
De studerende på SIMAC oplever at organisationen er præget af en uhensigtsmæssig ledelsesstruktur, og en ledelse med mangel på lederkompetencer. Den øverste leder er total usynlig for de studerende, og den valgte organisationsmodel opleves som meget tung og bureaukratisk.
I redegørelsen peger de studerende på, at selv de mest banale ting omkring afviklingen af undervisningen ikke fungerer.
"Mange klagesager kan relateres til manglende semesterplanlægning i form af manglende studie- og undervisningsplaner ved semester start, manglende eksamensplaner og lemfældig koordinering og information", siger de studerendes talsmænd.
I redegørelsen dokumenterer de studerende også, at de via MSU har gjort studieledelsen opmærksom på forholdene, samt at der semester efter semester, fra både studerende og undervisere er oprettet talrige afvigelsesrapporter.
"Desværre oplever vi som studerende ingen forbedringer af forholdene, fastslår de studerende og tilføjer, at det er for dårligt at SIMAC som Danmarks største maritime uddannelsesinstitution ikke har styr på den daglige planlægning", hedder det bl.a. i redegørelsen.
De studerende mener også, at de har kunnet iagttage, hvordan den praktiserede ledelsesstil har medført et anstrengt forhold mellem ledelse og medarbejdere, samt at dette har været medvirkende til, som de siger, at der er kommet "et betændt psykisk arbejdsmiljø", på uddannelsesinstitutionen.
"En gennemgang af medarbejdertilfredshedsundersøgelser, referater fra sikkerhedsudvalg og samarbejdsudvalg taler for sig selv", siger de studerende.
SOL og MSU finder det meget beklagende at SIMAC, der gerne vil fremstå som en vidensbaseret organisation, hæmmes af en regulær flugt af dygtige, kompetente og engagerede undervisere.
"Dette bekymrer selvfølgelige de studerende, som midt i semesteret, oplever at undervisningen i en kort periode går i stå, indtil en kvalificeret afløser er fundet. Denne afløser er i de fleste tilfælde i forvejen godt arbejdsmæssig presset, hvorved undervisningskvaliteten falder".
"Det gør ekstra ondt, når der er tale om undervisere, som har været ved SIMAC i mange år, og som en del af deres naturlige arbejde har opnået en stor viden indenfor de områder, hvor de underviser. Endvidere er vi betænkelige ved om SIMAC på længere sigt kan opretholde et tilstrækkeligt fagligt niveau til at kunne udbyde uddannelser på professionsbachelor niveau", siger de studerendes repræsentanter.
De studerende peger på, at en stor kilde til frustration blandt dem er akademiets forværrede økonomiske situation. Den pressede økonomi betyder daglige forringelser af uddannelseskvaliteten, øget pres på underviserne, nedskæring af undervisernes timeantal, øget brug at tutorer m.v., fremgår det af de studerendes gennemarbejdede redegørelse.
"Som studerende finder vi det meget svært at forstå, at der ofres betydelige beløb på ombygning af velfungerende bygninger, når man fx selv skal side i et klasselokale med utilstrækkelig ventilation og dermed dårligt fysisk arbejdsmiljø. Eller når vi oplever, at afleverede opgaver ikke kan rettes af undervisere. Videre føler vi også, at administrationen har vokset sig uforholdsmæssig stor, set i forhold til antallet af undervisere, uden at det har haft positiv indvirkning på vores hverdag".
"Vi er som studerende i høj grad opmærksom på, at vi er medansvarlige for egen læring. At kunne løfte dette ansvar kræver dog at rammerne, i form af ordentlig ledelse, tilstrækkelig ressource tildeling og basal planlægning, er i orden. Ellers bliver den uddannelsesmæssige kvalitet, og dermed hele Det Blå Danmark, den store taber", siger de studerende i deres redegørelse. Kilde: Søfartens Ledere