Valgmøde om dansk transportpolitik
Det er ikke så tit at folketingspolitikere sætter sig sammen for at drøfte transportpolitik midt i en valgkamp. Men det var hvad der skete torsdag på Havnekonference 2007 i Køge.
Stort set hele det politiske scene var repræsenteret, da Transportøkonomisk Forening og Danske Havne torsdag havde samlet syv politikere til et valgmøde om dansk transportpolitik.
Mødet startede med en runde, hvor politikerne kom med de respektive partiers bud på en transportpolitik. Her sagde bl.a. :
Flemming Damgaard Larsen, Venstre
Det er afgørende vigtigt, at vi kan få de forskellige trafikformer til at spille sammen. Derfor er det f.eks. vigtigt, at adgangsforholdene til havnene er optimale. Og det er de ikke alle steder. I Esbjerg er motorvejen f.eks. ikke ført helt ned til havnen, og det er jo fuldstændig tåbeligt.
Jørgen Randløv Madsen, Enhedslisten
Den 13. maj 1980 underskrev Dronning Margrethe en lov som gav trafikministeren bemyndigelse til at anlægge et dobbeltspor til Holbæk. Men det er stadig ikke kommet. Der er et eller andet galt med planlægningsprocessen omkring jernbaner. Og når det gælder havne, så er sammenkoblingen af jernbane og havne meget vigtig.
Anne Grete Holmsgaars, SF
Transportpolitik handler om tre ting: CO2-udslip, mobilitet og sundhed. Vi mener at vi skal satse på jernbanen, og derfor skal jernbaneforbindelserne være både bedre og hurtigere. Og så vil vi kigge på sammenkoblingen af bane og havne. Vi går ind for, at så stor en del af godstrafikken som muligt afvikles som søtrafik.
Martin Lidegaard, Radikale Venstre
Når det gælder persontrafik er der ingen tvivl hos os - vi skal have mere kollektiv trafik. Og den skal foregå på jernbane. Vi skal selvfølgelig stadig ha biler, men de skal være så miljøvenlige som muligt. Og når det gælder godset, så skal så stor en del som muligt gå via havnen der skal knyttes bedre sammen med jernbanenettet.
Efter den indledende partirunde blev ordet givet frit, og her var bl.a. transportafgifterne i fokus.
Thomas Torp Andersen, Ny Alliance
Ny Alliance går ind for roadpricing. Vi går ind for, at vi forbyder privat trafik I bymidterne. Til gengæld vil vi på sigt fjerne registreringsafgiften og erstatte afgifterne med grønne afgifter, altså afgift på forbrug.
Klaus Hækkerup, Socialdemokraterne
Vi går også ind for at fjerne registreringsafgiften og erstatte den med en eller anden form for vejbenyttelsesafgift. Vi ser gerne at man graduere afgiften efter forureningsgraden og ud fra geografiske aspekter.
Christian Wedell-Neergaard, Konservative
Det er fuldstændig knald i låget at snakke om roadpricing, når det eneste der bliver snakket om er en afgifteforøgelse. Det kan vi ikke være bekendt. Det kan ikke være rigtigt, at transporten i Danmark skal pålægges nye afgifter her, der og alle vejene.