Miljø står højt på rederiernes dagsorden
Den store fokus der i øjeblikket er på skibsfartens CO2-udslip, er ikke kommet bag på rederierne. Faktisk har de danske rederier arbejdet med miljøspørgsmål i årevis, og danske skibe er blandt de førende i verden på miljøfronten.
"Allerede da jeg trådte til som formand for Rederiforeningen for 2½ år siden, stod miljøspørgsmål højt på foreningens dagsorden", siger Torben Janholt, der ud over at være formand for Danmarks Rederiforening er topchef i rederiet J. Lauritzen.
Han er godt tilfreds med, at Danmarks Rederiforening nu har uviklet sin egen miljøpolitik. Det er der ikke mange foreninger der har.
"Vores miljøpolitik skal være en platform, som medlemmerne kan arbejde videre ud fra", siger Torben Janholt til Maritime Danmark.
Danske skibe er i dag blandt de mest miljøvenlige i verden. En konsekvens af skibenes lave gennemsnitsalder, men også af en bevidst satsning på moderne teknologi og miljøvenlige løsninger.
Dansk skibsfart er inde i en meget positiv udvikling, og har i dag en størrelse der langt overgår, hvad landets relativt lille størrelse lægger op til. Rederierhvervet er i dag den næststørste bidragsyder til dansk økonomi. Et forhold man ofte overser i debatten, mener Janholt.
"Miljø er vigtigt. Men det er også vigtigt, at man husker de rigtige proportioner i miljødebatten", siger Torben Janholt.
"Danske rederier har stor kommerciel succes, vi har mange skibe og derfor udleder vi selvfølgelig også CO2. Men vi yder også et stort bidrag. Og et bidrag der rækker langt ud over landets grænser. Det skal man huske når man gør regnskabet op, ellers bliver det en skæv debat.".
Torben Janholt understreger, at Danmarks Rederiforening ikke er modstander af, at der opstilles miljømål, men at det er afgørende vigtigt, at reguleringen foregår på internationalt plan..