Beruset kaptajn på Norden tanker anholdt
En indisk kaptajn om bord på den 48.983 tons store produkttanker Nord Fast, der er ejet af rederiet Nordens datterselskab i Singapore, er blevet anholdt for spiritussejlads af det britiske politi, og efterfølgende idømt en bøde på 15.000 kroner.
"Det er en dybt alvorlig sag", siger Senior Vice President Lars Lundegaard til maritimedanmark.dk.
Den 41-årige kaptajn befandt sig onsdag morgen på broen af Nord Fast under indsejlingen til Fawley olieraffinaderiet, der ligger i nærheden af den engelske havneby Southampton.
En britisk lods, der også befandt sig på broen, mente at han kunne spore alkohol i kaptajnens ånde, og han kontaktede derfor politiet.
Nord Fast blev, sammen med flere andre produkttankere, købt af rederiet Norden tidligere på året. På grund af den hurtige overtagelse, var rederiet ikke i stand til selv at stille en besætning. Derfor blev det fulde tekniske management af Nord Fast overladt til det indiske selskab Executive Ship Management.
Kaptajnen var meget velanskrevet og har en pletfri tjeneste bag sig, men familiemæssige problemer i Indien gjorde, at det var besluttet, at kaptajnen skulle afmønstre Nord Fast før tiden, når det anløb Southampton.
"Executive Ship Managemen har en nul-alkohol politik. Der må slet ikke være alkohol om bord på skibet. Og som følge deraf, er det selvfølgelig også forbudt at indtage alkohol om bord. Men kaptajnen har åbenbart, på en eller anden måde, fået alkohol ombord", siger Lars Lundegaard til maritimedanmark.dk.
. To timer efter ankomsten til olieraffinaderiet blev kaptajnen opsøgt af det britiske politi, der bad ham ånde i et alkometer. Her blev det konstateret, at han havde en promille på 1,3. Kaptajnen blev derefter anholdt og taget med på stationen.
På stationen nægtede kaptajnen efterfølgende at afgive en blodprøve, hvilket er krævet jvf. britisk lov.
Torsdag blev kaptajnen idømt en bøde på 1.600 pund plus 100 pund i omkostninger ved Lyndhurst Magistrates Court.
Her sagde dommeren, at hun betragtede sagen med stor alvorlig - ikke mindst på grund af skibets størrelse og den farlige last. Omvendt noteret dommeren sig, at kaptajnen havde en pletfri tjeneste bag sig.
"Både for den pågældende kaptajn, managementselskabet og rederiet Norden, er det en dybt alvorlig sag", siger Lars Lundegaard.
"Men når det nu er sket, er vi tilfredse med, at sagen er håndteret professionelt af Executive Ship Management, og at det er sket i et tæt samarbejde med myndighederne. Der har ikke været forsøg på at feje noget ind under gulvtæppet".
"Men det er klart, at kaptajnen ikke kommer til at sejle for Executive Ship Management mere, og følgelig heller ikke for rederiet Norden", siger Senior Vice President Lars Lundegaard til maritimedanmark.dk.
En ny kaptajn påmønstrede Nord Fast allerede torsdag morgen.
Nord Fast er ejet af Norden Shipping Singapore, og drives via Norient Product Pool I Hellerup. Det indiske Executive Ship Management står for teknisk management, herunder bemandingen af skibet via sit kontor i Singapore.