Vil bygge supersygehuse på Lindøværftet
Et nyt konsortium vil bygge superfleksible modulhospitaler af stål på Lindøværftet. Hospitalerne skal opbygges af kæmpemæssige stålmoduler på op til 1.000 tons. Bag planerne står en pensioneret overlæge der støttes af flere store virksomheder.
"En stor del af de nye betonsygehuse, der skal til at bygges, vil med garanti være forældede, inden de står færdige. Hvis vi skal bygge fremtidens hospital, er der brug for at lave langt mere fleksible hospitaler, som løbende kan vokse, ændre form eller funktion afhængig af behovet," siger pensioneret overlæge Jørgen Pless til Mandag Morgen.
Ifølge Jørgen Pless - der har udviklet sine planer sammen med selskaber som Novo Nordisk Engineering, konsulentfirmaet Valcon og Odense Maritime Technology - vil byggetiden være væsentlig kortere end traditionelle hospitalsbyggerier af beton.
Omkostningerne kan blive op til 30-40 procent lavere end traditionelt byggeri. Og det vil være muligt at udskifte hele sygehusafdelinger på op til 4-500 kvadratmeter på et døgn eller to.
"Jeg er ret sikker på, at vi rent økonomisk kommer meget bedre ud end traditionelt sygehusbyggeri". siger direktør Torben Andersen fra Odense Maritime Technology til ugebrevet.
Lindøværftet har mange års erfaring i modulbyggeri og stor teknologisk ekspertise, bl.a. som producent af verdens største containerskibe. Disse erfaringer skal nu overføres til hospitalsbyggeri. Ved at bruge stål som byggemateriale og inddrage mange forskellige specialer i hele udviklings- og designforløbet kan man tilrettelægge en industriel proces, hvor hospitaler seriefremstilles som moduler i fabriksanlæg under langt mere ideelle arbejdsbetingelser end på bar mark, hvor byggeriet ofte sinkes af koldt og vådt vejr.
Modulerne skal monteres med udstyr og apparater i fabrikshallen. Hospitalsledelsen og andre ansvarlige kan løbende komme forbi for at afprøve de enkelte moduler og foreslå ændringer. Når de er godkendt, bliver de fragtet på en stor kranvogn ud til hospitalet. Her vil det gamle modul blive trukket ud som en slags skuffe i en kommode, og det nye modul vil blive løftet ned med hydraulik og indsat det rigtige sted i den store jernkonstruktion.
Hele processen kan klares på et døgn eller to. De gamle udskiftede moduler ender ikke i smelteovnen, men kan strippes og genbruges som nye afdelinger et andet sted på hospitalet efter et servicebesøg i værkstedet.
Direktør Torben Andersen fra Odense Maritime Technology anslår, at byggeriet af et helt nyt hospital fra bunden højst vil vare to år. Men så længe behøver læger, sygeplejersker og patienter ikke at vente. Dele af hospitalet kan nemlig løbende tages i brug, efterhånden som de enkelte moduler er på plads.
"Når montagen af verdens største containerskibe blot tager 100 dage, vil vi også kunne bygge sygehuse på højst to år. Det er under alle omstændigheder væsentligt hurtigere end at bygge et helt nyt sygehus af beton," siger Torben Andersen til Mandag Morgen-
Planen bag det nye projekt er også, at der på sigt kan oprettes en slags fabrikshal på de enkelte sygehusgrunde, hvor der løbende kan foretages mindre reparationer, udskiftninger og nybygninger af moduler.
Der er en række ulemper ved at bruge stål frem for beton. Stål er f.eks. stærkt varmeledende, det kan ruste ,og det er sværere at brandsikre. Men ingen af barriererne er uovervindelige, mener folkene bag projektet.
Projektet bliver om to dage præsenteret på en stor konference for udvalgte politikere og fagfolk på Lindø.
Kilde: Mandag Morgen