Kun gældfrie tankskibe taber ikke penge
Spotraterne for de store supertankere har i de sidste uger ligget omkring de 8000 til 10.000 dollar om dagen, men omkostningen for at drive en supertanker er omkring 10.000 dollar, så markedet er ikke lønsomt.
"Det er klart, at med de rater, der er for øjeblikket, er de eneste, som ikke taber penge, dem, som ikke skylder penge i deres skibe. Hvis man har et gældfrit skib, kan man lige nøjagtig få det til at løbe rundt". siger shippinganalytiker i BIMCO, Peter Sand til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Peter Sand mener dog, at raterne vil stige til 20.000 til 30.000 dollar om dagen inden for et par måneder, når vintersæsonen begynder.
Analytiker i LD Invest Markets, Brian Børsting, er dog knap så optimistisk.
"Jeg tror, at vi hastigt nærmer os bunden på de nuværende niveauer, men jeg forventer på ingen måde et boom i tankraterne. Derfor handler det om at trimme sin forretning under meget vanskelige forhold, for man kan ikke gøre noget ved de overordnede markedsbetingelser", siger Brian Børsting til avisen.
Henrik Ramskov fra Maersk Tankers tror dog også på, at markedet vil forbedre sig i den nærmeste fremtid.
"I vores optik vil tankmarkedet blive bedre i løbet af det næste år, men det kommer næppe op på de rater, der var for et par år siden," siger Henrik Ramskov.
Kilde: sydinvest.dk