Bank: Nye gigantskibe en god forretning
De nye 18.000 TEU store containerskibe, som Maersk Line angivelig planlægger at bygge på et sydkoreansk værft, vil give Mærsk en stor konkurrencefordel. Det vurderer Nordea, der har regnet på de få nøgletal der er sluppet ud.
"Vi forventer de nye skibe vil koste 15-20 procent. mindre per TEU end de skibe på 13.000 TEU, der for nylig er afgivet ordrer på, og omkring 30 procent billigere end de skibe, der blev bestilt i 2007-2008", vurderer Nordea, som også forventer, at skibene vil blive udstyret med mindre kraftige motorer, hvilket vil cementere skiftet til slow steaming.
"Forbruget af brændstof per TEU vil derfor være lavere end det aktuelle niveau. Det giver yderligere omkostningsfordele", vurderer Nordea, der antager en nybygningspris for de nye gigantskuder på omkring 160 millioner. dollar per styk eller 9.877 dollar per TEU. Det kan sammenlignes med 11.966 dollar per container for de skibe på 13.000, der senest er bestilt, svarende til en 17 procents lavere nybygningspris per container.
Udregningen tager udgangspunkt i en kapacitetsudnyttelse af skibene på 90 procent. I forhold til 13.000 TEU-skibe bestilt i 2007 er prisforskellen med 30 procent endnu mere markant.
"Dermed vil Maersk Line opnå en permanent omkostningsfordel", fastslår Nordea.
Maersk Line afviser at kommentere på rygterne.
Kilde: sydinvest.dk