Analyse: Risikoen for olieudslip begrænset

En helt ny analyse fra Forsvarsministeriet viser, at det statistisk set kun er muligt at opsamle 10 - 20 procent af olien ved et udslip. Det skyldes at vejrforholdene ofte gør det vanskeligt eller direkte umuligt, at inddæmme og opsamle olien.

Analysen, der er udarbejdet af COWI, viser også, at det er meget krævende at forbedre beredskabet. Selv hvis de danske miljøskibe kunne komme hurtigere frem end nu, og hvis Danmark fordoblede mængden af flydespærringer, ville beredskabet mod olieforurening ikke blive væsentligt bedre.

Alligevel er risikoen for oliedækkede danske strande og indsmurte havfugle begrænset. Det skyldes ifølge analysen, en konstant overvågning fra Søværnet skibe, miljøfly, satellitter og mere end 6000 frivillige havmiljøvogtere.

Men også at de danske farvande er sikre at sejle i. Ruterne igennem Danmark er godt afmærkede. Og skibene bliver ikke alene overvåget af søværnet. De bliver også vejledt.

"Siden 1. oktober sidste år har vi i Storebælt givet sejladsvejledning i stedet for overvågning. Vi har nu mulighed for at kalde skibene op og råde dem til, hvordan de skal sejle gennem Storebælt. Det ser vi som et vigtigt skridt. Samtidig har vi udvidet det geografiske område for VTS i Storebælt, så den intensiverede overvågning dækker et meget større område", siger Stefan Neubauer Andersen fra Søværnets Operative Kommando.

Stefan Neubauer Andersen fortæller, at større skibe der sejler igennem danske farvande kaldes op og rådes til at tage lods om bord, jævnfør den Internationale Maritime Organisations anbefalinger.

Vælger de alligevel ikke at tage lods om bord, får de at vide, at Søværnets Operative Kommando holder særligt øje med dem. Og at deres manglende lyst til at tage lods ombord vil blive meddelt deres hjemland. Den øgede indsats på dette område har væsentligt fremmet villigheden til at tage lods.

Hvis ulykken alligevel sker og olie flyder mod de danske kyster, er det ikke alene det danske beredskab, der sættes ind. Hverken Danmark eller de øvrige lande omkring Østersøen, har alene den nødvendige kapacitet til at håndtere en større forurening. Derfor hjælper de hinanden.

"Vi plejer at sige, at vi er heldige, at vi tilhører Østersøregionen. Det er det bedst regulerede område i verden inden for havmiljø. Derudover har vi gode aftaler med Tyskland og Sverige om at hjælpe hinanden. Vores forskellige kapacitet supplerer hinanden godt og vi øver hver år sammen", siger Stefan Neubauer Andersen.

Kilde: Forsvarskommandoen

Der har i dens seneste uge været rejst kritik af det danske olieberedskab. Det er sket med henvisning til, at Danmark - sammenlignet med vore nabolande - kun råder over et mindre og til dels forældet miljøberedskab til søs.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

02.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har underskrevet 20 årig kontrakt med Jersey

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlemmer tilbageholdes i Finland

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Nu er EU´s nye brændstofregulering trådt i kraft

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Russisk slæbebåd eskorterede ubåd gennem dansk farvand

31.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsfoto afslører skrabemærker på mistænkt skib

30.12.2024Maritimedanmark.dk

Myndigheder finder kilometer-langt slæbespor på havbunden

29.12.2024Maritimedanmark.dk

Finland har flyttet det mistænkte tankskib

28.12.2024Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer mistænkt

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark