Esvagt har fokus på near miss
I rederiet Esvagt bruges near miss rapporteringen aktivt, og ifølge kaptajn Viggo Hvidberg, på Esvagt Alpha, er det verdens bedste og mest simple værktøj til forbedring af sikkerheden. Det skriver Søfartens Arbejdsmiljøråd i sit nyhedsbrev.
Esvagt har haft near miss meget højt på dagsordenen i årevis. Rederiet lever af at være leverandør af beredskab med sikkerhed som første prioritet, men ikke alene derfor.
”Vi vil ikke acceptere uheld og ulykker eller tab af liv”, fastslår Steffen Rudbech Nielsen, HSEQ Manager i Esvagt.
Derfor skal alle skibe medvirke ved at rapportere et antal near miss og mindst 40 observationer hver måned. Det lyder voldsomt med krav om indrapportering af near miss, men sådan opleves det ikke, fortæller to af rederiets kaptajner
Kaptajn Viggo Hvidberg har været i rederiet i 20 år, og han tøver ikke med at kalde near miss for ”verdens bedste og mest simple værktøj til forbedring af sikkerheden”.
”Når der sker ulykker, har der med stor sandsynlighed været anløb til hændelsen tidligere”, siger Jakob Moustgaard, der er kaptajn på Esvagt Beta.
På det ugentlige sikkerheds-/driftsmøde gennemgås alle ugens near miss på egne og øvrige skibe. Ved udmønstring gennemgås de near miss, der har været siden sidst, ligesom besætningerne ved afmønstring samles til sikkerhedsmøde på skifteskibet for en gennemgang af near miss og andet relevant.
Der er i den ugentlige gennemgang af referatet en fast procedure, så HSEQ afdelingen ved, at rapporteringen er læst, og at der bliver taget hånd om hændelser, der er relevante for det enkelte fartøj i håb om, at den ikke gentager sig på søsterskibet, simpelthen erfaringsoverførsel.
Episoder har det med at gå i glemmebogen, så derfor har rederiet indført en praksis, hvor ét år gamle near miss offentliggøres på ny.
Kilde: Søfartens Arbejdsmiljøråd