Finanshuse tilfreds med Mærsk ændringer
De internationale finanshuse er godt tilfreds med de nye toner fra Mærsk. En større plan for genopretningen af Maersk Line, og et farvel til en række chefer og mellemledere viser, at den nye topledelse i Danmarks største koncern ikke forfalder til sentimentalitet.
De mange forandringer hilses velkommen fra London, hvor analytikere og investorer ofte har sat spørgsmålstegn ved den særlige konglomerat-struktur på Esplanaden. Samtidig er vurderingen, at en mere åben politik over for presse og investorer vil løfte kursværdien af A.P. Møller - Mærsk. Det skriver business.dk
"En bedre kommunikation vil betyde, at flere investorer vil investere i selskabet. Jeg har snakket med mange potentielle investorer, der ikke vil investere i selskabet, da de ikke er åbne nok", siger analytiker Geoff Van Klaveren fra det internationale finanshus Exane BNP Paribas til RB-Børsen.
Holdningen bakkes op af analytiker Mark McVicar fra investeringsbanken Dresdner Kleinwort.
"Investorerne vil helst se en ordentligt kommunikation og flere oplysninger til markedet. Det er blevet forbedret, men det giver dig stadig ikke mulighed for at værdisætte forretningen ordentligt", siger Mark McVicar til RB-Børsen og fortsætter:
"Jeg møder mange institutionelle investorer, der kan lide, hvad de ser, men de vil ikke investere i selskabet, hvis de ikke kan møde ledelsen. Det drejer sig ofte om pensionskasser eller lignende, der skal retfærdiggøre investeringerne over for deres medlemmer. Så er det sådan set lige meget, hvor godt selskabet er drevet, da det bare er de regler, mange store pensionskasser opererer under."
Geoff Van Klaveren mener, at forandringerne er indlysende og nødvendige.
"Det er fint nok, men problemerne for A.P. Møller - Mærsk er en afdæmpning i den amerikanske økonomi og i den globale økonomi, og A.P. Møller - Mærsk svømmer mod strømmen. Derfor vil vi ikke anbefale at købe aktier i A.P. Møller - Mærsk lige for tiden, men de mange forandringer vil gøre det til en god genopretningshistorie for vores kunder senere på året. Men lige for tiden er det et hårdt marked for alle, konstaterer Geoff Van Klaveren".
Kilde: business.dk