Steen Bryde køber op i Nordic Tankers
Kampen om magten i Nordic Tankers fortsætter. Finansmanden Steen Bryde har via Bryde Gruppen øget sin ejerandel i det børsnoterede rederi Nordic Tankers, så Bryde nu ejer 25 procent af den samlede aktiekapital.
Kun tre uger efter at Steen Bryde led et sviende nederlag på den ekstraordinære generalforsamling i rederiet Nordic Tankers, ligner han langtfra en slagen mand.
Finansmanden meddelte i dag, at han via Bryde Gruppen nu har opkøbt yderligere ejerandele, så han nu ejer 25 procent af aktiekapitalen i Nordic Tankers.
"Jeg har taget aktionærernes afgørelse fra den seneste generalforsamling til efterretning", siger Steen Bryde og pointerer, at han betragter engagementet i Nordic Tankers som en langsigtet investering.
"Som betydelig aktionær vil jeg fortsat stille mig kritisk overfor den nuværende ledelses strategi og ledelse af selskabet. Jeg synes, det er vovet og usikkert at satse ensidigt på tankskibe med fragtrater afregnet på spotmarkedet. Desuden undrer det mig, at jeg ikke er blevet kontaktet af den siddende bestyrelse efter den ekstraordinære generalforsamling. Det ville efter min opfattelse være god corporate governance at søge dialog med selskabets storaktionærer", hedder det i en meddelelse fra Steen Bryde.
Overfor business.dk afviser Steen Bryde tager, at han vil forsøge at bruge Nordic Tankers som en genvej til at børsnotere en række af sine selskaber.
"Jeg har ingen interesse i at drive alle mulige selskaber gennem Nordic Tankers. Det er et rederi, men et rederi uden kompetencer, da bestyrelsen i selskabet er en flok pensionister, der ikke ved det store om shipping", siger Steen Bryde til business.dk.
"Nordic Tankers arbejder på spotmarkedet, hvor der er stor konkurrence, og man får slet ikke det optimale ud af selskabet. Det er for risikabelt, og jeg mener, man bør kigge på andre områder, dog ikke tørlast," siger Steen Bryde og afviser dermed, at han vil forsøge at satse på det ellers meget lukrative tørlastmarked, som et af hans andre selskaber, Stella Shipping, opererer i.
I praksis er det en anden storaktionær i rederiet, Hans Larsen, der har solgt sin aktiepost til Steen Bryde.
Kilde: Bryde Gruppen og business.dk