Danske marinevirksomheder ind i Kina
Kina er blevet verdens største skibsbygningsnation. Det giver gyldne muligheder for de danske marinevirksomheder der allerede er etableret i Kina. Og flere danske virksomheder er på vej til at følge efter.
Det er vigtigt for danske marinevirksomheder at få et godt fodfæste på det kinesiske marked. Ikke alene er der i øjeblik en markant fremgang i landets skibsbygningsindustri, men når der kommer en nedtur, så har de danske virksomheder det bedre med en samarbejdspartner eller egen virksomhed i Kina.
For dermed sikrer de gode relationer til den kinesiske skibsværftsindustri, når markedet på et tidspunkt er for nedadgående.
"Der er en god pionerånd hos den danske marineindustri. Flere og flere danske virksomheder overvejer at flytte til Kina eller at konsolidere deres allerede etablerede virksomheder herude", siger Kurt Feldtfos, konsulent for Danish Marine Group under Dansk Eksportforening.
Han stod i sidste uge i spidsen for et stort dansk marinefremstød til den store marinemesse MarineTec i Shanghai.
"Kina er ved at være den største skibsbygningsnation i verden. Hvis den ikke allerede er det. Derfor er det vigtigt, at når vi når det tidspunkt, hvor antallet af nybygninger falder, så bliver Korea, Japan og måske også Kina protektionistiske. De vil så drage nytte af egne eller lokale leverandører. Det er derfor at de daske virksomheder skal tænke grundigt på, om ikke de skal have en fast etableret afdeling i Kina", siger Kurt Feldtfos.
Siden begyndelsen af 1980 har den danske marineindustri haft fremstød på det kinesiske marked.
Kilde: Dansk Eksportforening