Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande
Om mindre end måned, skal landene i FN´s søfartsorganisation, IMO forsøge at opnå enighed om, hvor store reduktioner, der skal laves, og træffe beslutninger om rammerne for bl.a. hvordan et økonomisk virkemiddel som en afgift skal udformes og indføres. Og her bør u-landene tænkes ind, mener Danske Rederier.
Måske lykkedes det denne gang at nå til enighed om en global aftale om at regulere udledningerne fra den globale skibsflåde, når medlemslandene i IMO om få uger sætter sig sammen, og det vil blive hilst velkommen af Danske Rederier.
“Danske Rederier ser positivt på en afgift som instrument til at drive skibsfart mod klimaneutralitet i 2050. Men afgiften skal bruges smart og ikke gå til rederier, som har siddet på hænderne,” skriver organisationen i en pressemeddelelse forud for en konference i dag på Christiansborg, som Oxam Danmark er vært for.
”En afgift skal bidrage til at bygge bro over prisforskellen mellem grønne og fossile brændstoffer og dermed give incitament til at sejle grønt. Det handler først og fremmest om at drive udviklingen i en grøn retning og reducere udledningerne fra skibsfarten,” siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier, der er en af oplægsholderne på konferencen.
Han peger på, at en afgift vil motivere industrien til at finde og skalere de innovative løsninger, der kan nedbringe udledningerne.
“Samtidig vil det give en stor pose penge, der vil kunne støtte udviklingslandene i deres grønne omstilling og produktion af nye brændstoffer. Hvis en global aftale skal lykkes og blive en succes, kan vi ikke efterlade udviklingslandene på kajen,” siger Jacob K. Clasen.
Verdensbanken har kortlagt, hvilke lande der rummer et stort potentiale for produktion af grønne brændstoffer. Her nævnes blandt andet lande som Sydafrika, Namibia, Eritrea, Sudan, Etiopien, Indonesien. Men det vil kræve, at de får støtte, og her ville pengene fra afgiften på skibenes udledninger bestemt gøre gavn.
”Der er brug for enorme mængder grøn strøm til at producere de brændstoffer, der i fremtiden skal få skruen til at dreje rundt uden at udlede drivhusgasser. Og her kan udviklingslandene ende med at spille en stor rolle som potentielle fremtidige energi– og brændstofleverandører,” siger Jacob K. Clasen.
-emte