Klik venligst
danskerederier.gif
Video

Krydstogtskibe ved Grønland bekymrer

Krydstogtskibe ved Grønland bekymrer

Onsdag 1. februar 2012 kl: 11:35


Søfartsstyrelsen kæmper i øjeblikket for at få den Internationale Maritime Organisation til at kræve, at krydstogtskibe aldrig sejler alene og er konstrueret til issejlads, når de sejler i isfyldte farvand.

”Vi er meget bekymret over krydstogtskibe, der sejler alene i isen. De er afhængige af at kunne hjælpe sig selv, da redningsmandskab kan være flere dage om at komme frem. Derfor bør det være et krav, at man altid sejler mindst to skibe”, siger Per Sønderstrup, kontorchef i Søfartsstyrelsen, til Ingeniøren.

Kravet falder sammen med, at antallet af besøg fra krydstogtskibe i Grønland er steget de seneste år og nu ligger på omkring 40 om året.

Søfartsstyrelsen deltager i dag i et møde hos IMO, hvor de skal arbejde videre med det foreløbige udkast til et sæt regler for sejlads i arktiske områder. Reglerne er nødvendige for at øge sikkerheden for det stigende antal krydstogtskibe, der bevæger sig ud i ekstreme farvande langt fra redningsmuligheder, mener Per Sønderstrup.

Søfartsstyrelsen håber også, at IMO vil vedtage en del af de krav, Danmark allerede stiller til kystnær sejlads ved Grønland. Søfartsstyrelsen stiller blandt andet krav til konstruktionen af skibe, redningsudstyr og navigationsudstyr.

På DTU rynker seniorforsker Hans Otto Kristensen også på øjenbrynene over krydstogtskibenes færden i ishavet. Han mener dog ikke, at skibenes skruer er det store problem, men derimod deres skrog.

”Krydstogtskibe burde slet ikke sejle i de her områder og slet ikke alene. Den værste risiko er, at der går hul, som det skete med Costa Concordia, hvor 4.200 mennesker nu er evakueret. Hvis det sker ved Arktis, så risikerer vi at stå med en katastrofe”, siger Hans Otto Kristensen til Ingeniøren.

Et yderligere problem er, at søkortene omkring Grønland er upræcise. På østkysten mangler store områder helt søopmålinger, mens de opmålte områder har usikre og gamle data.

Om de danske krav bliver vedtaget i IMO, vil først stå klart i 2013 eller 2014, hvor den såkaldte Polarkode ventes at træde i kraft.

Kilde: ing.dk

Se herunder en video af krydstogtskibet Costa Delizios, der tilhører samme rederi som det kæntrede Costa Concordia, der i 2011 sejlede igennem en del gletcheris fra Ilulissat isfjord på vej mod Ilulissat i Grønland.

Costa Delizios er 294 meter langt og dermed længere end Costa Concordia .




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Partnerskab skal bygge danske krigsskibe
- Torm overskud på 117 mio. dollar i 1H
- Norden overskud på 296 millioner dollar i 1H
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Sundbusserne har hentet passagerne tilbage
- Hundested-Rørvig skal have ny direktør
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Suezkanalen sætter nye trafikrekorder
- Første skib med korn er "forsvundet"
- DFDS løfter driftsindtjeningen markant i Q2


Dagens mest læste

- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Udbyhøj Kabelfærge – nu på el
- Maersk sejler uden om Port of Felixstowe


Ugens mest læste

- Hangarskib på ulovligt slæb til Europa
- Nybygget luksusyacht opslugt af flammer
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Stena Freighter: Fra stjernefremtid til skrot
- 5x40 års jubilæum i Maersk Supply Service
- Molslinjen vil bygge to nye elfærger
- Storebæltsfærge vælter kommune-budget
- Travlhed – også på den tyske side af Femern
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
Klik venligst
Klik venligst