Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Maersk Line presset af vigende marked

Maersk Line presset af vigende marked

Torsdag 27. september 2012 kl: 07:58


Efter at det i foråret lykkedes containerrederierne at stå sammen om at presse ikke-markedsbestemte prisforhøjelserne igennem, er det nu igen den reelle efterspørgsel der styrer containermarkedet - og den er vigende. Rederiernes fælles front er smuldret.

”Disciplinen gælder kun ved de festlige lejligheder, når de skal melde rateforhøjelserne ud. Derefter går den i sig selv, og nu er rateerosionen ikke bare stor, men tiltagende, og i de seneste seks-otte uger går den endnu hurtigere, end da priskrigen rasede sidste år. Det er ikke lige, hvad de er ude på hos Mærsk”, siger indehaver Lars Jensen fra analysevirksomheden Seaintel til Morgenavisen Jyllands-Posten.

”Vejen ud er at trække kapacitet ud. Man kan ikke vælge mellem at holde raterne og bevare sin markedsandel på 15 procent. Det smarteste er at trække skibe ud. Sænker man priserne, eskalerer det, og når møllen først kører, er det selvforstærkende, men fastholder man raterne, er det lig med mindre volumen”, siger Lars Jensen.

Maersk Line holder indtil videre fast i strategien om at gå på to ben - man satser på både at øge raterne og bevare markedsandelen.

”Vores mål er fortsat at få raterne i vejret til et mere attraktivt og bæredygtigt leje, mens vi satser på at beholde vores markedsandel”, siger Lars Mikael Jensen, chef for Asien-Europa i Maersk Line, til Jyllands-Posten..

”Vi vil fortsat aktivt styre vores kapacitet, som vi har gjort hele året. Vi forventer derfor også at annoncere justeringer i forbindelse med den kommende lavsæson ligesom vi vil fortsætte vores prisinitiativer”, siger Lars Mikael Jensen.

Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DHT går i offensiven med stort opkøb
- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- Forsvaret redder to fiskere nord for Skagen
- Maersk Line giver indrømmelser til EU
- Maersk-stævning del af langt større sag
- Opbakning til stærk maritim vækstplan
- Raterne går op - skrotning markant ned
- Maersk Line stævnes i sag om prisaftaler
- Landdistrikterne vil udvide nettoløns-regler
- Sovcomflots overskud faldt en tredjedel
- Politikere vil have Aarhus med på ny færge
- Container-rater op med 64% på Kina-Europa


Dagens mest læste

- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- SF: Hellere gas fra Tyra end fra Putin
- Tyra-aftalen:I Esbjerg kan de gå på vandet
- Norwegian skifter til All Inclusive i Danmark
- Koreansk tragedie op i lyset


Ugens mest læste

- Vanvittig indsejling går viralt
- Værfter punkterer Trumps flådeudbygning
- Ny Nordsø-aftale er på plads
- Hvem er verdens rigeste skibsreder?
- Dansk bulker kolliderer med atomisbryder
- Sømand faldt i ballasttank og druknede
- Siemens’ andet havmølleskib klar
- 42 bådflygtninge dræbt af helikopter
- Første glimt af ny krydstogt-serie
- Mærsk produkttanker berøvet i Indonesien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst