Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Nyt skibsdesign fungerer som et sejl

Nyt skibsdesign fungerer som et sejl

Søndag 22. september 2013 kl: 10:00


Fremtidens handelsskibe bliver måske hjulpet frem af vinden uden at bære sejl. Et nyt innovativt design kan sikre skibe en reduktion i brændstofforbrug på 60 procent - og reducere udstødningsgasserne med 80 procent. Gennemførte modelforsøg er meget lovende.

”Efter at have regnet og testet modellen er vi kommet frem til, at den gale nordmands idé er temmelig smart”, siger professor Kevin Knowles ved Cranfield-universitetet til norske NRK.

’Den gale nordmand’ er Terje Lade, som er manden bag det nye design ved ’vindskibet’. Han har fået modellen testet i en vindtunnel på Cranfield Universitet og professoren og forskerne er positivt overraskede over, at resultatet viser en fart under optimale vindforhold på omkring 14 knob.

Vind-skibet er designet med konvekse sider, hvilket er med til at udnytte især vind, der kommer skråt forfra, som fremdrift. Vinden løber rundt om skibets ene side, mens den anden side ikke får meget vind. Dermed opstår et undertryk på langs, som hiver skibet fremad, hævder Terje Lade. Og som altså er underbygget i tests på universitetet.

Skibene vil dog forsat være afhængige af også at have en motor, som Terje Lade forestiller sig skal drives af naturgas.

Terje Lade forsøger lige nu at sælge idéen til rederier, værfter og konsulentfirmaer.

Kilde: NRK og Ingeniøren





Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Markedsføring skal styrke Feggesundfærgen
- Strammere regler for vandscootere
- Bøjden-Fynshav fejrer 50-års jubilæum
- Carnival slæbes i retten efter sexovergreb
- Gå på tidsrejse i de gamle kort
- USA hylder sin maritime industri
- Se færge brage ind i kaj med høj fart
- Når mega-yachten bliver for lille
- Orlogskaptajn fængsles for korruption
- Turistbranche laver regler for Arktisbesøg
- DK´s bedste rederi kåres i dag
- Se grusom beretning fra pirat-gidsel


Dagens mest læste

- Markedsføring skal styrke Feggesundfærgen
- Hapag-Lloyd og UASC gennemfører fusion
- CMA CGM indfører gebyr for sen annullering


Ugens mest læste

- Se færge brage ind i kaj med høj fart
- Besætning mister kontrol med tyrkisk færge
- Se atomubåd bryde gennem isen
- Stor bøde for at overtræde svovlregler
- Farvel til mega-containerskibe i fremtiden?
- DONG-forretninger sælges for 8,7 mia. kr
- Express 3 er ankommet til Aarhus
- Dødsulykke rammer Norden tørlastskib
- Panama løslader dansk drevet tørlastskib
- Tre mega-anløb i Rotterdam på få uger
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst