Klik venligst
danskerederier.gif

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Torsdag 21. november 2013 kl: 11:37


Et pilotprojekt der kombinerer traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift på Scandlines færgerne Prinsesse Benedikte og Schleswig-Holstein, der begge sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten, er blevet tildelt et EU-støtte på 48 millioner kroner.

”Det er vores mål at sejle grønnere på strækningen mellem Rødby og Puttgarden. Af samme grund har vi valgt at afsætte et trecifret millionbeløb til bæredygtige teknologier på ruten. Vi ser det som en blåstempling af vores indsats, at EU nu vælger at støtte vores arbejde med denne tildeling”, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

Ved at udstyre færgen med batteripakker – et såkaldt Energy Storage System – og samkøre disse med en dieselgenerator opnås kontinuerlig drift af dieselmaskinen i dens mest effektive lastområde.

Når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, der nu kan lagres i batteripakken. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet. På den måde opnår man, at dieselmotoren altid arbejder ved optimal belastning.

Hybridsystemet optimerer effekten af skibsmotorerne og reducerer dermed udledning af CO2, SOx og NOx betydeligt. Samtidigt ønsker Scandlines at installere røggasrensere (scrubbers) på færgerne for at reducere udledning af SOx fra de nuværende 1 procent til 0,1 procent. Effektiviseringen af dieselgeneratordriften muliggør en væsentligt mindre kapacitet af røggasrenseren.

Energy Storage System er nu monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F Schleswig-Holstein har ved et nyligt overstået værftsophold fået installeret sin scrubber.

Scandlines er det første rederi i verden, som gør brug af et hybridsystem om bord i denne skala. Projektet er nu udvidet til også t omfatte færgerne Prins Richard og Deutschland.

Pengene kommer fra Europa Kommissionens TEN-T, Trans-European Transport Network Executive Agency.

Kilde: Scandlines


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Color Line har ikke financieringsproblem
- Hærværk stopper færgefart over Als Fjord
- Maersk tilbyder ny type godsforsikring
- Maersk Broker overtager Wonsild Dry
- Hansa Heavy Lift går i betalingsstandsning
- Sunket norsk flydedok er opgivet
- DFDS godt forberedt på Brexit
- Mærsks kreditvurdering sænket af Moody's
- Mor er styrmand på færge
- NGO-redningsskib i Middelhavet giver op
- Cosco overvejer børsnotering i London
- Ny forskning med fokus på plastikforurening


Dagens mest læste

- Hærværk stopper færgefart over Als Fjord
- Britisk jordomsejler reddet efter to døgn
- Color Line har ikke financieringsproblem
- Sømand omkom, da skib brækkede over
- 3F Sømændene mod social dumping.


Ugens mest læste

- Mor er styrmand på færge
- Shippingmilliardær bygger gigantisk yacht
- Grønlandsk veteran er blevet til skrot
- Exit Tango
- Svensk krydstogtskib ombygges på Fayard
- Fremskudt færgehavn vil koste op til 2 mia.
- Hansa Heavy Lift går i betalingsstandsning
- Sunket norsk flydedok er opgivet
- Sea Shepherd skrotter Steve Irwin
- Meget af Helge Ingstad er bygget i Norge
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst