Klik venligst
danskerederier.gif

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Torsdag 21. november 2013 kl: 11:37


Et pilotprojekt der kombinerer traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift på Scandlines færgerne Prinsesse Benedikte og Schleswig-Holstein, der begge sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten, er blevet tildelt et EU-støtte på 48 millioner kroner.

”Det er vores mål at sejle grønnere på strækningen mellem Rødby og Puttgarden. Af samme grund har vi valgt at afsætte et trecifret millionbeløb til bæredygtige teknologier på ruten. Vi ser det som en blåstempling af vores indsats, at EU nu vælger at støtte vores arbejde med denne tildeling”, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

Ved at udstyre færgen med batteripakker – et såkaldt Energy Storage System – og samkøre disse med en dieselgenerator opnås kontinuerlig drift af dieselmaskinen i dens mest effektive lastområde.

Når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, der nu kan lagres i batteripakken. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet. På den måde opnår man, at dieselmotoren altid arbejder ved optimal belastning.

Hybridsystemet optimerer effekten af skibsmotorerne og reducerer dermed udledning af CO2, SOx og NOx betydeligt. Samtidigt ønsker Scandlines at installere røggasrensere (scrubbers) på færgerne for at reducere udledning af SOx fra de nuværende 1 procent til 0,1 procent. Effektiviseringen af dieselgeneratordriften muliggør en væsentligt mindre kapacitet af røggasrenseren.

Energy Storage System er nu monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F Schleswig-Holstein har ved et nyligt overstået værftsophold fået installeret sin scrubber.

Scandlines er det første rederi i verden, som gør brug af et hybridsystem om bord i denne skala. Projektet er nu udvidet til også t omfatte færgerne Prins Richard og Deutschland.

Pengene kommer fra Europa Kommissionens TEN-T, Trans-European Transport Network Executive Agency.

Kilde: Scandlines


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Supply skruer ned for internettet
- Torm underskud på 8,2 millioner dollar
- DFDS overskud på 564 millioner kroner
- Oldendorff sælger og leaser 13 skibe tilbage
- Norden overskud på 18,8 mio. dollar
- Eksplosion om bord på indisk supertanker
- Dårlig bunker bag Thorco-grundstødning
- Grundstødt bilskib slæbes til værft i Polen
- Kaptajnen har fået en anderledes rolle
- DFDS ramt af tyrkisk valutakrise
- Iranske flådestyrker tester anti-skibs missil
- Danske skibe rammes af Iran-sanktioner


Dagens mest læste

- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Supertanker driver ind i opankret tankskib
- Maersk Supply skruer ned for internettet
- Stor dansk-svensk flådeøvelse er i gang
- DFDS overskud på 564 millioner kroner


Ugens mest læste

- Nyt russisk våben er hverken fugl eller fisk
- Ankerhåndtering tæt på at gå helt galt
- Sådan lægger man et krydstogtskib til land
- Kaptajnen har fået en anderledes rolle
- Tag en sejltur på broen af Ficaria Seaways
- Ny færge til Thyborøn - Agger overfarten
- Hash for 1,5 mia. kroner skjult i tankene
- Nybygning af bugserbåde er eksploderet
- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Viking Supply Ships ramt af nye store tab
Klik venligst
Klik venligst