Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Torsdag 21. november 2013 kl: 11:37


Et pilotprojekt der kombinerer traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift på Scandlines færgerne Prinsesse Benedikte og Schleswig-Holstein, der begge sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten, er blevet tildelt et EU-støtte på 48 millioner kroner.

”Det er vores mål at sejle grønnere på strækningen mellem Rødby og Puttgarden. Af samme grund har vi valgt at afsætte et trecifret millionbeløb til bæredygtige teknologier på ruten. Vi ser det som en blåstempling af vores indsats, at EU nu vælger at støtte vores arbejde med denne tildeling”, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

Ved at udstyre færgen med batteripakker – et såkaldt Energy Storage System – og samkøre disse med en dieselgenerator opnås kontinuerlig drift af dieselmaskinen i dens mest effektive lastområde.

Når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, der nu kan lagres i batteripakken. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet. På den måde opnår man, at dieselmotoren altid arbejder ved optimal belastning.

Hybridsystemet optimerer effekten af skibsmotorerne og reducerer dermed udledning af CO2, SOx og NOx betydeligt. Samtidigt ønsker Scandlines at installere røggasrensere (scrubbers) på færgerne for at reducere udledning af SOx fra de nuværende 1 procent til 0,1 procent. Effektiviseringen af dieselgeneratordriften muliggør en væsentligt mindre kapacitet af røggasrenseren.

Energy Storage System er nu monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F Schleswig-Holstein har ved et nyligt overstået værftsophold fået installeret sin scrubber.

Scandlines er det første rederi i verden, som gør brug af et hybridsystem om bord i denne skala. Projektet er nu udvidet til også t omfatte færgerne Prins Richard og Deutschland.

Pengene kommer fra Europa Kommissionens TEN-T, Trans-European Transport Network Executive Agency.

Kilde: Scandlines


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Bank om Maersk-salg: Fint nok, men lav pris
- Uggla og Skou glade for intern handel
- Maersk Tankers er solgt for milliardbeløb
- APMT i Rotterdam igen klar til 2M-skibe
- Skangas laver første STS LNG bunkering
- Scandlines fik bragende god sommer
- Hurtigruten sættes under pres
- Det Blå Danmark får ambitiøs forskning
- Skat erkender forskelsbehandling
- Slæbebåd hæves nu efter kollission
- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Ubemandet båd på kollissions-kurs


Dagens mest læste

- Dramatisk redningsaktion fra synkende færge
- Maersk Tankers er solgt for milliardbeløb
- Scandlines fik bragende god sommer
- Uggla og Skou glade for intern handel
- Rigsrevisionen: Dong-sagen kan lukkes


Ugens mest læste

- Maersk-ansatte får nye arbejdsgivere
- Krigsskibe søger ly for storm ved Bornholm
- ÆrøXpressen leder efter “stor-investorer”
- Verdens største containerskibe bliver franske
- Maersk Line: Ikke flere mega-skibe
- Farvel og tak til en hel skibs-klasse
- Dramatisk redningsaktion fra synkende færge
- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Ubemandet båd på kollissions-kurs
- Det Blå Danmarks rigeste anno 2017
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst