Klik venligst
danskerederier.gif

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Scandlines får EU-millioner til grønne tiltag

Torsdag 21. november 2013 kl: 11:37


Et pilotprojekt der kombinerer traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift på Scandlines færgerne Prinsesse Benedikte og Schleswig-Holstein, der begge sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten, er blevet tildelt et EU-støtte på 48 millioner kroner.

”Det er vores mål at sejle grønnere på strækningen mellem Rødby og Puttgarden. Af samme grund har vi valgt at afsætte et trecifret millionbeløb til bæredygtige teknologier på ruten. Vi ser det som en blåstempling af vores indsats, at EU nu vælger at støtte vores arbejde med denne tildeling”, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

Ved at udstyre færgen med batteripakker – et såkaldt Energy Storage System – og samkøre disse med en dieselgenerator opnås kontinuerlig drift af dieselmaskinen i dens mest effektive lastområde.

Når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, der nu kan lagres i batteripakken. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet. På den måde opnår man, at dieselmotoren altid arbejder ved optimal belastning.

Hybridsystemet optimerer effekten af skibsmotorerne og reducerer dermed udledning af CO2, SOx og NOx betydeligt. Samtidigt ønsker Scandlines at installere røggasrensere (scrubbers) på færgerne for at reducere udledning af SOx fra de nuværende 1 procent til 0,1 procent. Effektiviseringen af dieselgeneratordriften muliggør en væsentligt mindre kapacitet af røggasrenseren.

Energy Storage System er nu monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F Schleswig-Holstein har ved et nyligt overstået værftsophold fået installeret sin scrubber.

Scandlines er det første rederi i verden, som gør brug af et hybridsystem om bord i denne skala. Projektet er nu udvidet til også t omfatte færgerne Prins Richard og Deutschland.

Pengene kommer fra Europa Kommissionens TEN-T, Trans-European Transport Network Executive Agency.

Kilde: Scandlines


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny milepæl for Panama Kanalen
- Hævning af fregat kostede 726 millioner kr.
- Grande America tætnet på 4.600 m. dybde
- Skoleskibet Danmark renoveres for millioner
- Zim med på Maersk´s blockchain platform
- Stena Line starter ny Kattegat rute
- Trump´s sanktioner kan ramme tankere
- Nyt nordisk rederi lanceret
- HMM-topchef til Maersk-møde om 2M
- Augmented Reality på vej op på broen
- Katastrofal konstruktionsfejl årsag til forlis
- Svitzer udvider aktiviteterne i Brasilien


Dagens mest læste

- Stena Line starter ny Kattegat rute
- Skoleskibet Danmark renoveres for millioner
- ÆrøExpressen tager form i Riga
- Grande America tætnet på 4.600 m. dybde
- En maritim fortælling af de store på vej


Ugens mest læste

- Skib tæt på at kæntre pga dårlig lastning
- Katastrofal konstruktionsfejl årsag til forlis
- Rekordstort skib gennem Panamakanalen
- Nigeria tager sikkerhedsvagter til fange
- Skibschef slipper: US Navy kigger indad
- Alle norske offshore supply skibe i arbejde
- Kina tager ny laser-kanon i brug
- Første fotos: Color Hybrid på vandet
- Flydende raketplatform taber løfteraket
- Stena Line starter ny Kattegat rute
Klik venligst
Klik venligst