Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Mærsk kæmpede for P3-alliancen

Mærsk kæmpede for P3-alliancen

Torsdag 19. juni 2014 kl: 07:33


Mærsk forsøgte til det sidste at mildne Kinas bekymringer om, at P3-alliancen reelt var en fusion mellem de tre rederier. Det er muligt, at de tre rederier fortsætter samarbejdsplanerne – bare uden det centrale operationscenter i London, der skulle have stået for driften af alle tre rederiers containerskibe mellem Europa og Asien.

”Vi havde intense diskussioner med kineserne på opløbsstrækningen. Vi vidste, at de havde en række bekymringer over konstruktionen, og vi havde foreslået et par mulige ændringer for at dæmme op for deres forbehold. Men vi vidste også godt, at der var nogle bekymringer, som vi ikke ville være i stand til at adressere”, siger Vincent Clerc, Maersk Lines chefforhandler.

Det var især det fælles operationscenter i London, som bekymrede kineserne, mener Lars Jensen, direktør i analysevirksomheden Seaintel.

”Denne specifikke konstruktion betragtede de kinesiske myndigheder som en de facto-fusion mellem de tre containerrederier. Og det ville i kinesernes øjne give alliancen en dominerende markedsandel. Derfor faldt projektet”, siger han.

Det kinesiske handelsministerium frygtede, at rederierne ville få en så dominerende markedsposition, at det ville medføre øgede transportomkostninger for kinesiske virksomheder.

Vincent Clerc forklarer, at selvom P3-alliancen ikke bliver til noget, er det muligt, at de tre rederier vil intensivere samarbejdet og dele pladsen på hinandens containerskibe, bare uden det planlagte fælles operationscenter i London.

P3-alliancen nåede at blive godkendt af både EU og de amerikanske myndigheder.

Kilde: Dagbladet Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Liner udnævner ny topchef i USA
- Handelsboom: Største containervækst i 6 år
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Frontline hårdt ramt af svagt marked
- Viking Supply udskyder regnskab for Q3
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nordic Shipholding har tab hidtil i år
- Overhold svovlkrav eller forsvind
- Rådgiver indtræder i A.P. Møllers topledelse
- ZIM har færdiggjort blockchain pilotprojekt
- Manglende lovgrundlag om ubemandede skib
- Ubåd: Lyde fra dybet gav kortvarigt håb


Dagens mest læste

- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- APMT åbner ny æra for Puerto Quetzal
- Frontline hårdt ramt af svagt marked


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Nu er det brækket midt over
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Brand på havmøllefartøj i Nordsøen
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Maersk Drilling får stor kontrakt
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst