Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Mærsk kæmpede for P3-alliancen

Mærsk kæmpede for P3-alliancen

Torsdag 19. juni 2014 kl: 07:33


Mærsk forsøgte til det sidste at mildne Kinas bekymringer om, at P3-alliancen reelt var en fusion mellem de tre rederier. Det er muligt, at de tre rederier fortsætter samarbejdsplanerne – bare uden det centrale operationscenter i London, der skulle have stået for driften af alle tre rederiers containerskibe mellem Europa og Asien.

”Vi havde intense diskussioner med kineserne på opløbsstrækningen. Vi vidste, at de havde en række bekymringer over konstruktionen, og vi havde foreslået et par mulige ændringer for at dæmme op for deres forbehold. Men vi vidste også godt, at der var nogle bekymringer, som vi ikke ville være i stand til at adressere”, siger Vincent Clerc, Maersk Lines chefforhandler.

Det var især det fælles operationscenter i London, som bekymrede kineserne, mener Lars Jensen, direktør i analysevirksomheden Seaintel.

”Denne specifikke konstruktion betragtede de kinesiske myndigheder som en de facto-fusion mellem de tre containerrederier. Og det ville i kinesernes øjne give alliancen en dominerende markedsandel. Derfor faldt projektet”, siger han.

Det kinesiske handelsministerium frygtede, at rederierne ville få en så dominerende markedsposition, at det ville medføre øgede transportomkostninger for kinesiske virksomheder.

Vincent Clerc forklarer, at selvom P3-alliancen ikke bliver til noget, er det muligt, at de tre rederier vil intensivere samarbejdet og dele pladsen på hinandens containerskibe, bare uden det planlagte fælles operationscenter i London.

P3-alliancen nåede at blive godkendt af både EU og de amerikanske myndigheder.

Kilde: Dagbladet Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Det er de søfarendes dag i dag
- DFDS køber to kanalfærger fra Eurotunnel
- Maersk Line omdirigerer 350.000 containere
- RAL ledelse fordømmer arbejdsnedlæggelse
- Maersk Line kommer fri af strejker i Spanien
- Tysk skibsreder kræves fængslet i 4-5 år
- Verdenshandlen til søs vokser
- CMA CGM overvejer gasdrift på mega-skibe
- Kollision sætter fokus på containerskibe
- De bliver bare ved med at fascinere...
- Græske redere: Qatarkrise værre end Brexit
- Japansk rederi-fusion afvises af Sydafrika


Dagens mest læste

- Maersk Line omdirigerer 350.000 containere
- DFDS køber to kanalfærger fra Eurotunnel
- Det er de søfarendes dag i dag


Ugens mest læste

- Stor forvirring om skibskollision
- USS Fitzgerald var tæt på at synke
- Inspektionsskibe i stor redningsaktion
- Flotte droneoptagelser af søsætning
- Kollision sætter fokus på containerskibe
- Kran kollapset i Finland
- De bliver bare ved med at fascinere...
- Indvielsen af batteridrevet færge udskudt
- RAL melding fører til strejke i Aalborg Havn
- APM Terminals fyrer 160 i Göteborg
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst