Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Mærsk kæmpede for P3-alliancen

Mærsk kæmpede for P3-alliancen

Torsdag 19. juni 2014 kl: 07:33


Mærsk forsøgte til det sidste at mildne Kinas bekymringer om, at P3-alliancen reelt var en fusion mellem de tre rederier. Det er muligt, at de tre rederier fortsætter samarbejdsplanerne – bare uden det centrale operationscenter i London, der skulle have stået for driften af alle tre rederiers containerskibe mellem Europa og Asien.

”Vi havde intense diskussioner med kineserne på opløbsstrækningen. Vi vidste, at de havde en række bekymringer over konstruktionen, og vi havde foreslået et par mulige ændringer for at dæmme op for deres forbehold. Men vi vidste også godt, at der var nogle bekymringer, som vi ikke ville være i stand til at adressere”, siger Vincent Clerc, Maersk Lines chefforhandler.

Det var især det fælles operationscenter i London, som bekymrede kineserne, mener Lars Jensen, direktør i analysevirksomheden Seaintel.

”Denne specifikke konstruktion betragtede de kinesiske myndigheder som en de facto-fusion mellem de tre containerrederier. Og det ville i kinesernes øjne give alliancen en dominerende markedsandel. Derfor faldt projektet”, siger han.

Det kinesiske handelsministerium frygtede, at rederierne ville få en så dominerende markedsposition, at det ville medføre øgede transportomkostninger for kinesiske virksomheder.

Vincent Clerc forklarer, at selvom P3-alliancen ikke bliver til noget, er det muligt, at de tre rederier vil intensivere samarbejdet og dele pladsen på hinandens containerskibe, bare uden det planlagte fælles operationscenter i London.

P3-alliancen nåede at blive godkendt af både EU og de amerikanske myndigheder.

Kilde: Dagbladet Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DHT går i offensiven med stort opkøb
- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- Forsvaret redder to fiskere nord for Skagen
- Maersk Line giver indrømmelser til EU
- Maersk-stævning del af langt større sag
- Opbakning til stærk maritim vækstplan
- Raterne går op - skrotning markant ned
- Maersk Line stævnes i sag om prisaftaler
- Landdistrikterne vil udvide nettoløns-regler
- Sovcomflots overskud faldt en tredjedel
- Politikere vil have Aarhus med på ny færge
- Container-rater op med 64% på Kina-Europa


Dagens mest læste

- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- SF: Hellere gas fra Tyra end fra Putin
- Tyra-aftalen:I Esbjerg kan de gå på vandet
- Norwegian skifter til All Inclusive i Danmark
- Koreansk tragedie op i lyset


Ugens mest læste

- Vanvittig indsejling går viralt
- Værfter punkterer Trumps flådeudbygning
- Ny Nordsø-aftale er på plads
- Hvem er verdens rigeste skibsreder?
- Dansk bulker kolliderer med atomisbryder
- Sømand faldt i ballasttank og druknede
- Siemens’ andet havmølleskib klar
- 42 bådflygtninge dræbt af helikopter
- Første glimt af ny krydstogt-serie
- Mærsk produkttanker berøvet i Indonesien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst