Klik venligst
danskerederier.gif

Er eldrevne færger en realistisk mulighed?

Er eldrevne færger en realistisk mulighed?

Fredag 29. august 2014 kl: 11:05


Er det muligt allerede nu at gå bort fra dieseldrevne færger og i stedet vælge eldrevne færger i dansk færgefart? Det har været udgangspunktet for projektet Green Ferry Vision, der har afsluttet et feasibility studie for en eldreven færge, designet til indenrigskystfart. Projektet præsenteres på fredag den 5. september.

Projektet har haft som formål at belyse, om det er muligt på nuværende tidspunkt at skifte væk fra dieseldrift og i stedet vælge eldrevne færger, hvor man henter energien fra batterier, der oplades af vindmøllestrøm. Studiet har været baseret på bæredygtighedsprincipper og omfatter de tre faser: design, produktion og drift.

Ideen bag projektet har været at undersøge mulighederne for at udskifte de nuværende færger, der sejler til og fra Ærø, med eldrevne færger.

SIMAC og Fyns Maritime Klynge er på fredag den 5. september vært for et arrangement, hvor man præsenterer konklusionerne. Det foregår hos SIMAC i Svendborg fra kl. 10-14. Blandt de forskellige indlægsholdere på seminaret kan nævnes, at Jonas Pedersen fra Tuco Marine vil komme og fortælle om kulfiberkomposit i færgebyggeri, mens skibsingeniør Jens Kristensen vil fortælle om et energioptimeret ø-færgedesign.

Kilde: SIMAC


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske Rederier søger inspiration hos unge
- Webinar om kabel- og rørgennemføringer
- Samarbejde skal give grønnere skibsfart
- Kvinder på dagsordenen
- IMO’s chef åbner e-Navigation Underway
- International flåde indtager København
- 3F Sømændene mod social dumping.
- Ocean Plastic Forum skudt i gang
- Maskinmestre ser på fremtidsteknologi
- Løkke: Samhandel giver fred og velstand
- Copenhagen Shipping Summit er aflyst
- MSSM On Tour 2019 i Esbjerg


Dagens mest læste

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- Norge får en af Europas største tørdokke
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Dansk fregat beskytter fransk hangarskib
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst