danskerederier.gif

Avanceret tankanlæg på Kalundborg Havn

Avanceret tankanlæg på Kalundborg Havn
Kalundborg Tank Terminals anlæg. De hvide tanke tilhører KTT

Fredag 24. oktober 2014 kl: 10:59


Haldor Topsøe har indgået en aftale med Kalundborg Tank Terminal (KTT) om opførelse af et avanceret tankanlæg i Kalundborg Østhavn med en kapacitet på 5.000 kubikmeter. Tankanlægget skal indeholde kalilud, som Haldor Topsøe bruger sammen med salpetersyre i deres produktion af katalysatorer og relateret procesteknologi.

Avanceret tankanlæg på Kalundborg Havn
Denne tankfarm blev opført til Haldor Topsøe i 2012 for indskibning af salpetersyre. Den nye aftale indebærer en ny tankfarm magen til, men til i

”Det er en stor glæde for KTT, at denne nye aftale er indgået. Nu har selskabet på kort tid skrevet kontrakt om opførelse og udlejning af i alt 17 tanke til fem forskellige produkter for fire forskellige kunder. Vi ser frem til denne yderligere styrkelse af vores samarbejde med Haldor Topsøe A/S. Havnen kan forvente at få yderligere et tocifret antal nye skibsanløb om året med nye godsmængder på cirka 30.000 ton”, siger direktør Bent Rasmussen og tilføjer:

”KTT A/S er blevet et vigtigt aktiv for Kalundborg Havn. Flydende bulk er en udfordrende og interessant forretning, der kan udvikle sig yderligere i fremtiden. Samtidig kan vi konstatere, at der i en tid med et vanskeligt økonomisk klima og en begrænset erhvervsudvikling stadig er mulighed for at indgå nye aftaler om etablering af nybyggeri på havnearealerne i Kalundborg”.

De to nye tanke på hver 2.500 kubikmeter skal anvendes til kalilud og udgør et komplementaranlæg til de tanke, terminalen opførte til Haldor Topsøe i 2012 for indskibning af salpetersyre. De opføres i sort stål med udvendig isolering, og tankindholdet kan opvarmes. Skibe, der skal losse kalilud til anlægget, vil anløbe den nyrenoverede kaj 10.

Tankene placeres i en ny tankfarm – i et bassin omgivet af 3,6 meter høje beton voldvægge. I forbindelse med anlægget etableres der egen vej og port samt et avanceret selvbetjeningslæssesystem for tankbiler.

Tankene vil få et flow i størrelsesordenen 30.000 ton pr. år. Kaliluden leveres med tankskibe i partier på cirka 2.500 ton pr. anløb – og vil blive distribueret videre til Haldor Topsøes produktionsanlæg i tankbiler.

Tankene opføres efter de seneste sikkerhedsmæssige regler og krav, og Steeltank fra Esbjerg har fået til opgave at projektere og opføre hele anlægget som et nøgleklart anlæg.

Kilde: Kalundborg Tank Terminal


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Udflytning af erhvervshavn skaber splittelse
- Strejker rammer britiske havne
- Aalborg Havn skærper sikkerhed og sikring
- Rønne Havn certificeret efter Verdensmål
- Fremgangen fortsætter for Aarhus Havn
- Hamborg Havn øger overskud i 1. halvår
- Cubansk havnebrand ude af kontrol
- 4.900 krydstogtturister i Kalundborg
- Kolding Havn ansætter ny havnedirektør
- Rønne: Del af havnekaj sunket i havet
- Første skib anløber ny Femern-arbejdshavn
- Uro i borgmester-parti over havneudvidelse


Dagens mest læste

- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Udbyhøj Kabelfærge – nu på el
- Maersk sejler uden om Port of Felixstowe


Ugens mest læste

- Hangarskib på ulovligt slæb til Europa
- Nybygget luksusyacht opslugt af flammer
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Stena Freighter: Fra stjernefremtid til skrot
- 5x40 års jubilæum i Maersk Supply Service
- Molslinjen vil bygge to nye elfærger
- Storebæltsfærge vælter kommune-budget
- Travlhed – også på den tyske side af Femern
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
Klik venligst
Klik venligst