Klik venligst
danskerederier.gif

Avanceret tankanlæg på Kalundborg Havn

Avanceret tankanlæg på Kalundborg Havn
Kalundborg Tank Terminals anlæg. De hvide tanke tilhører KTT

Fredag 24. oktober 2014 kl: 10:59


Haldor Topsøe har indgået en aftale med Kalundborg Tank Terminal (KTT) om opførelse af et avanceret tankanlæg i Kalundborg Østhavn med en kapacitet på 5.000 kubikmeter. Tankanlægget skal indeholde kalilud, som Haldor Topsøe bruger sammen med salpetersyre i deres produktion af katalysatorer og relateret procesteknologi.

Avanceret tankanlæg på Kalundborg Havn
Denne tankfarm blev opført til Haldor Topsøe i 2012 for indskibning af salpetersyre. Den nye aftale indebærer en ny tankfarm magen til, men til i

”Det er en stor glæde for KTT, at denne nye aftale er indgået. Nu har selskabet på kort tid skrevet kontrakt om opførelse og udlejning af i alt 17 tanke til fem forskellige produkter for fire forskellige kunder. Vi ser frem til denne yderligere styrkelse af vores samarbejde med Haldor Topsøe A/S. Havnen kan forvente at få yderligere et tocifret antal nye skibsanløb om året med nye godsmængder på cirka 30.000 ton”, siger direktør Bent Rasmussen og tilføjer:

”KTT A/S er blevet et vigtigt aktiv for Kalundborg Havn. Flydende bulk er en udfordrende og interessant forretning, der kan udvikle sig yderligere i fremtiden. Samtidig kan vi konstatere, at der i en tid med et vanskeligt økonomisk klima og en begrænset erhvervsudvikling stadig er mulighed for at indgå nye aftaler om etablering af nybyggeri på havnearealerne i Kalundborg”.

De to nye tanke på hver 2.500 kubikmeter skal anvendes til kalilud og udgør et komplementaranlæg til de tanke, terminalen opførte til Haldor Topsøe i 2012 for indskibning af salpetersyre. De opføres i sort stål med udvendig isolering, og tankindholdet kan opvarmes. Skibe, der skal losse kalilud til anlægget, vil anløbe den nyrenoverede kaj 10.

Tankene placeres i en ny tankfarm – i et bassin omgivet af 3,6 meter høje beton voldvægge. I forbindelse med anlægget etableres der egen vej og port samt et avanceret selvbetjeningslæssesystem for tankbiler.

Tankene vil få et flow i størrelsesordenen 30.000 ton pr. år. Kaliluden leveres med tankskibe i partier på cirka 2.500 ton pr. anløb – og vil blive distribueret videre til Haldor Topsøes produktionsanlæg i tankbiler.

Tankene opføres efter de seneste sikkerhedsmæssige regler og krav, og Steeltank fra Esbjerg har fået til opgave at projektere og opføre hele anlægget som et nøgleklart anlæg.

Kilde: Kalundborg Tank Terminal


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- APM Terminals sælger fra i Tyrkiet
- Nye avancerede lossefaciliteter i Thyborøn
- Faldende overskud i Lindø Port of Odense
- Regeringen: Krydstogtskibe oser for meget
- Rønne Havn: Inkassosag var nødvendig
- Rambøll skal projektere storhavn i Afrika
- Port of San Diego ramt af cyberangreb
- Godsomsætning i større havne på vej op
- Krydstogtskib nummer 100 i Skagen
- Millioner på vej til Nakskov Havn
- Den hidtil største propeller lastet i Hamborg
- Amerikanske havne genåbnet efter Florence


Dagens mest læste

- Ensomhed til søs skal nu afdækkes
- Fosen Yard overtager konkursramt NES
- Ny bestyrelsesformand i Royal Arctic Line
- Rederne: Meldepligtsforslag ikke godt nok
- Stena-færge har succes med batteridrift


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
- Color Line venter med omflagning
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Container skib rammer kaj i Indien
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst