Klik venligst
danskerederier.gif

Risikofrit at snyde med svovlkrav

Risikofrit at snyde med svovlkrav

Tirsdag 2. december 2014 kl: 15:21


Det bliver muligt for snydere at sejle ustraffede gennem de danske farvande, når det nye svovldirektiv træder i kraft 1. januar 2015. Maritim konference den 17. november afdækkede, at myndighederne ikke har resurserne klar til at håndhæve den nye lov.

”Vi må blot konstatere, at håndhævelsen ikke kommer til at ske fra dag et. De nationale myndigheder ved tydeligvis ikke, hvad de skal stille op. I bedste fald vil de stikprøver, som eksempelvis de svenske myndigheder vil foretage, højst ramme en halv procent af landets 85.000 årlige havneanløb. Selv om de planlagte svovl-sniffere på broer eller som flyvende droner kommer i drift, er der ingen, der kan følge op over for synderne. Vi må også konstatere, at de planlagte bøder næppe virker afskrækkende”, siger underdirektør Michael Prehn, Danske Maritime.

Danske myndigheder vil ikke være klar til hverken at opdage den ulovlige forurening eller straffe synderne, når de nye svovlregler træder i kraft fra nytår. Det blev klart på en konference i midten af november, der var arrangeret af Skibsteknisk Selskab i samarbejde med IDA Maritim og NOVImaritim. Det er til skade for den maritime industri og de rederier, der går forrest er med at udvikle og anvende nye teknologier.

Michael Prehn mener, at det alt i alt betyder dårligere konkurrencevilkår for producenter af udstyr, der kan rense røggasser eller levere motorer, der kan sejle på eksempelvis flydende naturgas, samt rederier, der har købt og installeret renseudstyr eller investeret i motorer, der kan anvende renere og dyrere brændstof.

I de såkaldte SECA/ECA-miljøzoner må skibe fra 1. januar 2015 kun udlede 0,1 procent svovl i røgen, hvor grænsen i dag er 1 procent. Det får betydning for skibe, der sejler igennem danske farvande, store dele af Østersøen, den engelske kanal og den del af Nordsøen, der ligger mellem England og Danmark, samt nær kysterne ud for Nordamerika.

Når skibene i disse områder skal udlede 90 procent mindre svovl, kan rederierne gøre én af tre ting:
1. Købe og installere scrubbere, der renser røgen, som flere rederier allerede har gjort.
2. Bruge renere, men dyrere brændstof, som for eksempel marinediesel, der koster det dobbelte af heavy fuel.
3. Bruge flydende naturgas, LNG, der enten kræver en ny motor eller betydelig ombygning. Desuden er det i øjeblikket sværere at få tanket brændstof.

”Alle tre løsninger løber op i betydelige beløb. Også langt mere end de planlagte bødetakster. Så det er desværre nærliggende at tro, at mange vil benytte sig af en fjerde mulighed, nemlig at snyde,” siger Michael Prehn.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Israel lover gengældelse for droneangreb
- Krigsskib skrottes efter kun 10 år
- To søfolk dræbt under angreb på tankskib
- Fem russiske krigsskibe passerer Danmark
- Brand på USS Bonhomme Richard påsat
- Kina truer britisk flådestyrke
- Maersk mest rettidige rederi i juni måned
- Ever Given er nu ankommet til Rotterdam
- Investerer 160 mia. kr. i nye containerskibe
- Lystfartøjer skaber problemer ved Femern
- Dansk tankskib kollideret med fragtskib
- DFDS kanalrute overgår forventninger


Dagens mest læste

- Broklap i frit fald over Vildsund
- Israel lover gengældelse for droneangreb
- Hapag-Lloyd i forhandling om ti nye
- Skibsmægler skifter til softwareudviklng
- Ti nigerianske pirater idømt strenge straffe


Ugens mest læste

- Dansk tankskib kollideret med fragtskib
- Krigsskib skrottes efter kun 10 år
- Sådan løser Maersk ankerhåndtering
- Ever Given er nu ankommet til Rotterdam
- Fem russiske krigsskibe passerer Danmark
- Kina truer britisk flådestyrke
- To søfolk dræbt under angreb på tankskib
- Største krydstogtskib bygget i Italien
- Brand på USS Bonhomme Richard påsat
- Investerer 160 mia. kr. i nye containerskibe
Klik venligst
Klik venligst