Klik venligst
danskerederier.gif

De gyldne tider vender ikke tilbage

De gyldne tider vender ikke tilbage

Torsdag 22. januar 2015 kl: 15:29


Den globale handel vil ikke vende tilbage til niveauet før finanskrisen, hvilket til dels skyldes, at vestlige virksomheder vil begynde at producere deres varer tættere på deres hjemmemarked. Dermed er det også helt forgæves, når containerrederier venter på, at handelen vender tilbage til før-kriseniveau, mener Nils Smedegaard Andersen.

”Før plejede væksten i handelen at være tocifret globalt, men vi mener ikke, at det vil komme tilbage. Fire til fem procent er en realistisk langsigtet tendens. Det er kun, når rederier har investeret, idet de har håbet på, at de gode gamle dage ville vende tilbage, at vi har haft problemer. De gode gamle dage vil sandsynligvis ikke vende tilbage”, siger Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, i et interview med Financial Times.

Ifølge Nils Smedegaard Andersen vil ændringer i handelsmønstrene i Asien først og fremmest påvirke containerrederierne, som transporterer 90 procent af alle forbrugsvarer. Det er en tendens, at mange europæiske virksomheder enten flytter produktionen hjem eller flytter den tættere på hjemmemarkedet i stedet for at have produktionen placeret helt ude i Asien.

Desuden peger Nils Smedegaard Andersen på, at der er en tendens til, at de forbrugsvarer, som vestlige forbrugere importerer fra Asien, især elektronik, skrumper i størrelse, og derfor behøver den slags varer mindre containerplads.

Handelen fra Asien til Europa voksede seks procent sidste år, men Nils Smedegaard Andersen forudser, at fragtraterne vil blive ved med at falde i de kommende år.

Mens Maersk Line er det mest profitable containerrederi, giver de fleste andre containerrederier underskud. I de første ni måneder af 2014 fik Maersk Line en nettoomsætning på 20,4 milliarder dollar mod 19,7 milliarder dollar i samme periode i 2013. Efter skat fik rederiet et overskud på 1,7 milliarder dollar mod 1,2 milliarder i 2013. Fremgangen i overskuddet skyldes effektiviseringer i netværket og lavere bunkerforbrug.

Kilde: Financial Times


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nigerias flåde fængsler bevæbnede vagter
- Maersk Drilling skal bore ud for Myanmar
- Overhørte advarsler - nu trukket fri igen
- Maersk kan miste placeringen som nr. 1
- Græsk støtte til begrænsning af motorkraft
- VLCC-rater nede igen efter rekordhøjde
- Totalt blackout stopper hybridfærge
- DFDS håber på godkendt Brexit-aftale
- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- Billig svensk kroner gavner Stena Line


Dagens mest læste

- Nigerias flåde fængsler bevæbnede vagter
- Bonavista sætter sejl for første gang i 20 år
- Kina øger fokus på maritim industri


Ugens mest læste

- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Yacht overtager selv - det går helt galt
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Fantastisk drone-video af verdens største
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Totalt blackout stopper hybridfærge
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
- Iran varsler reaktion efter “kujonhandling”
Klik venligst