Klik venligst
danskerederier.gif

Hvide Sande Havn vil være servicehavn

Hvide Sande Havn vil være servicehavn

Onsdag 18. marts 2015 kl: 11:51


Hvide Sande Havn er den bedst egnede havn at have som udgangspunkt for serviceindsatsen i forbindelse med den kommende havmøllepark Horns Rev 3. Havnen peger på, at der er store fordele forbundet med at vælge Hvide Sande som servicehavn.

”Faktisk kan der spares hele 70 millioner kroner i serviceperioden ved at vælge Hvide Sande Havn frem for Esbjerg Havn. Og når vi taler miljøgevinst er forskellen også meget mærkbar: Effekten af at lade Hvide Sande være servicehavn er, at der vil blive udledt 8.200 færre ton CO2”, siger Steen Davidsen, havnedirektør ved Hvide Sande Havn.

De store forskelle fremgår af beregninger, som chefkonsulent Michael Henriques og lektor, Ph.D. ved DTU Transport, Jacob Kronbak, leverer på baggrund af en analyse af de muligheder, som den kommende ejer af Horns Rev 3 står over for at skulle vælge imellem: Og det er netop Esbjerg Havn eller Hvide Sande Havn.

Det er den svenske energikoncern Vattenfall, der i de kommende år skal stå for opførelsen af Horns Rev 3, en opgave til en værdi af ni milliarder kroner.

Hidtil har fokus været på Esbjerg Havn, ikke mindst fordi Vattenfall i forvejen har faciliteter der. Men Hvide Sande Havn melder sig nu på banen om at spille en central rolle.

”De store økonomiske besparelser og det miljø- og klimarigtige skyldes først og fremmest, at Hvide Sande Havns beliggenhed og faciliteterne er meget gunstige. Hvide Sande havn ligger blot 33 kilometer væk fra placeringen af Horns Rev 3, mens Esbjerg ligger hele 55 kilometer væk. Det betyder, at servicesejlads til og fra havmølleparken kun tager cirka en halv time hver vej. På den måde spares både tid og brændstof”, siger Steen Davidsen.

De 70 millioner sparede kroner fremkommer ved lavere lønudgifter og mindre brændstofforbrug, da rejsetid mellem havmøllepark og servicehavn ved valg af Hvide Sande Havn er kraftigt reduceret.

Hvide Sande Havn har inden for de seneste tre år investeret 150 millioner kroner og er i dag en full service-havn inden for både offshore vind, trafik og fiskeri. Aktuelt investerer Hvide Sande Havn yderligere 24 millioner kroner i udvidelse af kaj og terminaler.

Udviklingsplanen og ambitionerne er klare: I 2020 skal Hvide Sande Havn som minimum bevare sin position som Danmarks 5. største fiskerihavn, være Midt- og Vestjyllands foretrukne trafikhavn og være base for offshore-vind aktiviteterne i Horns Rev 3 og Ringkøbing Fjord-området – herunder Vesterhav Syd.

Kilde: Hvide Sande Havn




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Næstved fyrer havnedirektør efter 15 år
- Den traditionelle havnerolle skal nytænkes
- Nu får krydstogtskibene strøm i København
- Kolding: Det første underskud i moderne tid
- Aalborg Havn overskud på 58,2 mio. kr.
- Esbjerg: Faldende overskud i jubilæumsåret
- Lille tilbagegang for Hanstholm Havn
- Landstrøm er ikke bare landstrøm
- Krydstogtanløb en god forretning for Skagen
- Hård vind kaster rundt med containere
- Lille båd på hårdt arbejde i Hirtshals Havn
- Skagen Havn fik rekordomsætning i 2018


Dagens mest læste

- Viking Sky: Kritik af beslutning om at sejle
- Se Costa Smeralda forlade dokken
- Følg Viking Sky’s sejlads via AIS
- Norden sælger 4 tørlastskibe
- Dansk skibstrafik skal være autonom


Ugens mest læste

- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Containerskib kæntrer i Bandar Abbas
- Viking Sky i havn - nu starter undersøgelser
- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Viking Sky: Kritik af beslutning om at sejle
- Plastoprydningsprojekt er gået i stå
- Så gik den ikke længere ....
- Fragtskib i vanskeligheder tæt på Viking Sky
- Flere detaljer om ny hurtigfærge til Samsø
- Kaptajn idømt 4 års fængsel efter kæntring
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst