Klik venligst
danskerederier.gif

Hvide Sande Havn vil være servicehavn

Hvide Sande Havn vil være servicehavn

Onsdag 18. marts 2015 kl: 11:51


Hvide Sande Havn er den bedst egnede havn at have som udgangspunkt for serviceindsatsen i forbindelse med den kommende havmøllepark Horns Rev 3. Havnen peger på, at der er store fordele forbundet med at vælge Hvide Sande som servicehavn.

”Faktisk kan der spares hele 70 millioner kroner i serviceperioden ved at vælge Hvide Sande Havn frem for Esbjerg Havn. Og når vi taler miljøgevinst er forskellen også meget mærkbar: Effekten af at lade Hvide Sande være servicehavn er, at der vil blive udledt 8.200 færre ton CO2”, siger Steen Davidsen, havnedirektør ved Hvide Sande Havn.

De store forskelle fremgår af beregninger, som chefkonsulent Michael Henriques og lektor, Ph.D. ved DTU Transport, Jacob Kronbak, leverer på baggrund af en analyse af de muligheder, som den kommende ejer af Horns Rev 3 står over for at skulle vælge imellem: Og det er netop Esbjerg Havn eller Hvide Sande Havn.

Det er den svenske energikoncern Vattenfall, der i de kommende år skal stå for opførelsen af Horns Rev 3, en opgave til en værdi af ni milliarder kroner.

Hidtil har fokus været på Esbjerg Havn, ikke mindst fordi Vattenfall i forvejen har faciliteter der. Men Hvide Sande Havn melder sig nu på banen om at spille en central rolle.

”De store økonomiske besparelser og det miljø- og klimarigtige skyldes først og fremmest, at Hvide Sande Havns beliggenhed og faciliteterne er meget gunstige. Hvide Sande havn ligger blot 33 kilometer væk fra placeringen af Horns Rev 3, mens Esbjerg ligger hele 55 kilometer væk. Det betyder, at servicesejlads til og fra havmølleparken kun tager cirka en halv time hver vej. På den måde spares både tid og brændstof”, siger Steen Davidsen.

De 70 millioner sparede kroner fremkommer ved lavere lønudgifter og mindre brændstofforbrug, da rejsetid mellem havmøllepark og servicehavn ved valg af Hvide Sande Havn er kraftigt reduceret.

Hvide Sande Havn har inden for de seneste tre år investeret 150 millioner kroner og er i dag en full service-havn inden for både offshore vind, trafik og fiskeri. Aktuelt investerer Hvide Sande Havn yderligere 24 millioner kroner i udvidelse af kaj og terminaler.

Udviklingsplanen og ambitionerne er klare: I 2020 skal Hvide Sande Havn som minimum bevare sin position som Danmarks 5. største fiskerihavn, være Midt- og Vestjyllands foretrukne trafikhavn og være base for offshore-vind aktiviteterne i Horns Rev 3 og Ringkøbing Fjord-området – herunder Vesterhav Syd.

Kilde: Hvide Sande Havn




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Tall Ships Races trækker 500.000 til Esbjerg
- Antwerpen havn sætter nye rekorder
- Amerikanerne hamstrer kinesiske varer
- Boskalis vil købe ind hos Jutlandia
- Masser af vindmølletårne i Esbjerg
- Fremgang i godsmængden på Horsens havn
- Skib i Port Kembla brænder fortsat
- Aarhus Havn: 4 kæmper på 12 timer
- Fjord Line bygger ny miljøvenlig havn
- Fagfolk besøgte Kalundborgs havnebyggeri får fagfolk til Kalundborg
- APM Terminals får ny forbindelse til Irak
- UAE-støttede styrker angriber Hodeidah


Dagens mest læste

- Esvagt Innovator ankommet til Esbjerg
- Ny gigantisk løfteoperation i Nordsøen
- Tall Ships Races trækker 500.000 til Esbjerg
- Norden udvider sin tankskibsflåde
- Attenborough navngav skib efter sig selv


Ugens mest læste

- Masse-kollision i Suezkanalen
- Mikkel Beha sætter kurs mod kolde kyster
- Kom med om bord på Edith Maersk
- Maersk Supply gennemfører lang bugsering
- Tankskib rammer bunden i Suezkanalen
- Tekniske problemer sender færge på værft
- Udtjent skib ramt af torpedo og missiler
- Svalbard: 34 passagerer på turbåd kvæstet
- Russisk atomubåd gennem dansk farvand
- 40 fiskefartøjer gik op i røg
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst