Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Hvide Sande Havn vil være servicehavn

Hvide Sande Havn vil være servicehavn

Onsdag 18. marts 2015 kl: 11:51


Hvide Sande Havn er den bedst egnede havn at have som udgangspunkt for serviceindsatsen i forbindelse med den kommende havmøllepark Horns Rev 3. Havnen peger på, at der er store fordele forbundet med at vælge Hvide Sande som servicehavn.

”Faktisk kan der spares hele 70 millioner kroner i serviceperioden ved at vælge Hvide Sande Havn frem for Esbjerg Havn. Og når vi taler miljøgevinst er forskellen også meget mærkbar: Effekten af at lade Hvide Sande være servicehavn er, at der vil blive udledt 8.200 færre ton CO2”, siger Steen Davidsen, havnedirektør ved Hvide Sande Havn.

De store forskelle fremgår af beregninger, som chefkonsulent Michael Henriques og lektor, Ph.D. ved DTU Transport, Jacob Kronbak, leverer på baggrund af en analyse af de muligheder, som den kommende ejer af Horns Rev 3 står over for at skulle vælge imellem: Og det er netop Esbjerg Havn eller Hvide Sande Havn.

Det er den svenske energikoncern Vattenfall, der i de kommende år skal stå for opførelsen af Horns Rev 3, en opgave til en værdi af ni milliarder kroner.

Hidtil har fokus været på Esbjerg Havn, ikke mindst fordi Vattenfall i forvejen har faciliteter der. Men Hvide Sande Havn melder sig nu på banen om at spille en central rolle.

”De store økonomiske besparelser og det miljø- og klimarigtige skyldes først og fremmest, at Hvide Sande Havns beliggenhed og faciliteterne er meget gunstige. Hvide Sande havn ligger blot 33 kilometer væk fra placeringen af Horns Rev 3, mens Esbjerg ligger hele 55 kilometer væk. Det betyder, at servicesejlads til og fra havmølleparken kun tager cirka en halv time hver vej. På den måde spares både tid og brændstof”, siger Steen Davidsen.

De 70 millioner sparede kroner fremkommer ved lavere lønudgifter og mindre brændstofforbrug, da rejsetid mellem havmøllepark og servicehavn ved valg af Hvide Sande Havn er kraftigt reduceret.

Hvide Sande Havn har inden for de seneste tre år investeret 150 millioner kroner og er i dag en full service-havn inden for både offshore vind, trafik og fiskeri. Aktuelt investerer Hvide Sande Havn yderligere 24 millioner kroner i udvidelse af kaj og terminaler.

Udviklingsplanen og ambitionerne er klare: I 2020 skal Hvide Sande Havn som minimum bevare sin position som Danmarks 5. største fiskerihavn, være Midt- og Vestjyllands foretrukne trafikhavn og være base for offshore-vind aktiviteterne i Horns Rev 3 og Ringkøbing Fjord-området – herunder Vesterhav Syd.

Kilde: Hvide Sande Havn




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Horsens Havn forsøger med LifeLadder
- APMT bygger tørlastterminal i Georgien
- Havnen i Kiel sætter nye rekorder
- Stor fremgang for Kolding Havn
- Finland bekymret over russisk havnekontrol
- Konflikt fører til bundrekord i Göteborg Havn
- Tysk containerskib vælter containerkran
- Sverige vil begrænse strejkeretten
- Dansk container-rekord på Aarhus havn
- Havn er motor for vækst i Nordjylland
- Stor udskiftning i Hirtshals Havns bestyrelse
- Vejle Havns brug af slæbebåd var lovlig


Dagens mest læste

- Besætning i ubåd døde på et splitsekund
- Bres-line i Svendborg har solgt skibene
- Verdens største malm-skib leveret
- Bornholmslinjen skal ansætte 300
- Enorme fundamenter på vej mod Køge


Ugens mest læste

- Norsk krydstogtskib hårdt ramt af uvejr
- Redere har ’glemt’ at afhente offshore skibe
- Marstal Maersk på grund i Suez
- Færge driver ind i krydstogtskib
- Tysk containerskib vælter containerkran
- Sanchi er værste tankeruheld siden 1991
- Besætning i ubåd døde på et splitsekund
- Sanchi sunket efter ny stor eksplosion.
- Crown Seaways får ansigtsløftning
- Redningsfolk finder to døde på Sanchi
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst