Kinesisk rederifusion fører til konsolidering
Allerede den 18. februar ventes China Cosco Shipping Corp. at være en realitet efter fusionen af Cosco Group og China Shipping Group. Forventningen er, at fusionen vil føre mere konsolidering med sig inden for skibsfarten.
”Fusionen vil sætte en stopper for, at de to selskaber konkurrerer om de samme kunder inden for containerskibsfart, men det sker ikke uden udfordringer. En nærliggende udfordring er, at afskiberne, især i Kina, nu vil have færre valgmuligheder, når de afskiber deres varer og måske forlader CCSC, hvis en udenlandsk konkurrent giver dem en bedre pris”, siger Lars Jensen, analytiker fra SeaIntelligence Consulting.
Der går som regel flere år, inden der kommer finansielle fordele ud af en rederifusion, siger Lars Jensen. Derudover er Cosco Group og China Shipping Group del af to forskellige globale skibsdelingsaftaler.
”De vil enten være nødt til at trække sig ud af mindst en af alliancerne eller trække sig ud af begge og danne en separat alliance i håb om at tiltrække andre operatører, der vil slutte sig til dem”, siger Lars Jensen.
Det nye kinesiske rederi vil have en samlet flåde på 832 skibe, herunder containerskibe, tørlastskibe og tankskibe, til en samlet værdi af 22 milliarder dollar. Inden for containerskibe alene vil Maersk Line stadig være det største rederi med 262 skibe og en kapacitet på cirka to millioner containere, mens China Cosco Shipping vil råde over 209 containerskibe og en samlet kapacitet på 1,6 millioner containere.
Selskabet bliver det største rederi inden for tørlast- og tankskibe.
Kilde: Wall Street Journal