Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Kinesisk rederifusion fører til konsolidering

Kinesisk rederifusion fører til konsolidering

Fredag 5. februar 2016 kl: 11:43


Allerede den 18. februar ventes China Cosco Shipping Corp. at være en realitet efter fusionen af Cosco Group og China Shipping Group. Forventningen er, at fusionen vil føre mere konsolidering med sig inden for skibsfarten.

”Fusionen vil sætte en stopper for, at de to selskaber konkurrerer om de samme kunder inden for containerskibsfart, men det sker ikke uden udfordringer. En nærliggende udfordring er, at afskiberne, især i Kina, nu vil have færre valgmuligheder, når de afskiber deres varer og måske forlader CCSC, hvis en udenlandsk konkurrent giver dem en bedre pris”, siger Lars Jensen, analytiker fra SeaIntelligence Consulting.

Der går som regel flere år, inden der kommer finansielle fordele ud af en rederifusion, siger Lars Jensen. Derudover er Cosco Group og China Shipping Group del af to forskellige globale skibsdelingsaftaler.

”De vil enten være nødt til at trække sig ud af mindst en af alliancerne eller trække sig ud af begge og danne en separat alliance i håb om at tiltrække andre operatører, der vil slutte sig til dem”, siger Lars Jensen.

Det nye kinesiske rederi vil have en samlet flåde på 832 skibe, herunder containerskibe, tørlastskibe og tankskibe, til en samlet værdi af 22 milliarder dollar. Inden for containerskibe alene vil Maersk Line stadig være det største rederi med 262 skibe og en kapacitet på cirka to millioner containere, mens China Cosco Shipping vil råde over 209 containerskibe og en samlet kapacitet på 1,6 millioner containere.

Selskabet bliver det største rederi inden for tørlast- og tankskibe.

Kilde: Wall Street Journal


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Liner udnævner ny topchef i USA
- Handelsboom: Største containervækst i 6 år
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Frontline hårdt ramt af svagt marked
- Viking Supply udskyder regnskab for Q3
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nordic Shipholding har tab hidtil i år
- Overhold svovlkrav eller forsvind
- Rådgiver indtræder i A.P. Møllers topledelse
- ZIM har færdiggjort blockchain pilotprojekt
- Manglende lovgrundlag om ubemandede skib
- Ubåd: Lyde fra dybet gav kortvarigt håb


Dagens mest læste

- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- APMT åbner ny æra for Puerto Quetzal
- Frontline hårdt ramt af svagt marked


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Nu er det brækket midt over
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Brand på havmøllefartøj i Nordsøen
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Maersk Drilling får stor kontrakt
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst