Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Danpilots nye flagskib leveret

Danpilots nye flagskib leveret
Foto. Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyens Amtsavis

Mandag 5. december 2016 kl: 12:41


Danpilot har nogle dage haft sin hidtil største nybygning liggende ved hovedkvarteret i Det Gule Pakhus i Svendborg. Nybygningen Danpilot Alfa, leveret fra Baltic Workboats Shipyard i Estland, satte søndag kursen mod sin fremtidige base, havnen i Gedser på Falsters sydspids.

”Den er en væsentlig styrkelse af vore operationsmuligheder i Østersøen. Vi har pligt til at lodse, så vi skal under alle forhold ud til skibene. Det kan i hårdt vejr knibe med de nuværende mindre fartøjer. Derfor sker det, at lodsen må til eller fra borde ved Bornholm i stedet”, siger chef for teknik og vedligehold i Danpilot i Svendborg, Anders L. Thomsen til Fyens.dk.

Grunden til, at fartøjet er bygget i Estland er, at Danpilot er en statslig virksomhed, så opgaver af denne størrelse skal i EU-licitation og overlades til den, der byder mest fordelagtigt. Til februar leveres søsterskibet Danpilot Bravo fra samme værft. Det får hjemhavn i Skagen.

De nye lodsbåde skal føres af to bådsmænd og kan medtage op til seks lodser ad gangen.De 20 meter lange lodsbåde har et skrog med en karakteristisk, sylespids bulb og er konstrueret specielt til hurtig og sikker sejlads i høj sø. Konstruktionen med dobbelt-knækket spant betyder, ifølge værftet, en behageligere sejlads i høj sø samt reducerer vandsprøjt på dækket.

Den normale arbejdsfart er på omkring 22 knob, men bådene kan, ifølge værftet skyde op til 31 knob. Ved march-hastigheden bruger det brændstofoptimerede Volvo Penta-maskineri omkring 140 l diesel i timen. De to motorer leverer i alt 958 kw eller cirka 1.300 hk på de to propeller.

Danpilot Alfa ankom i går søndag eftermiddag til Gedser og har allerede her mandag formiddag været ude på sin første opgave.

Kilde: fyens.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Eimskip bekræfter kun to nybygninger
- Ulstein leverer hidtil største OCV
- Eimskip bestiller op til seks nye skibe
- RAL-direktør erkender fejl ved nye skibe
- Nye RAL- skibe har problemer
- Ny Søby el-færge tager form i Polen
- Verdens næststørste semi-submersible
- Flap-finne erstatter propel på hydrofoil
- Rosmorport tager levering af Novorossiysk
- Flensborg Værft får fransk færgeordre
- Förde Reederei kontraherer ny hurtigfærge
- NOS-fartøj til Northern Offshore Services


Dagens mest læste

- Død kvindes ID-kort fundet på Polar Nanoq
- Polar Nanoq er endnu ikke frigivet
- Stop idealiseringen af kaptajnen
- Dubai-brandmænd lancerer helt ny teknik
- RAL opgraderer terminalen i Nuuk


Ugens mest læste

- Maersk Drilling sikrer ny kontrakt
- Bugserbåd forsøger at hjælpe skib i høj sø
- Besætningsmedlemmer sigtet for mord
- Islands politi anholder tre fra Polar Nanoq
- Kan det blive vildt nok?
- Grønlandsk trawlerbesætning ikke sigtet
- Russisk konvoj fanget i Nordøstpassagen
- Fantastisk redningsaktion i hårdt vejr
- Savnet kvinde måske på grønlandsk trawler
- Polar Nanoq-sag udvikler sig uventet
Klik venligst
Klik venligst