HH Ferries el-færger godt på vej
ABB’s projekt med at konvertere to HH Ferries 'skibe til verdens største emissionsfri færger tager fart, da Øresund Dry Docks er valgt til at udføre arbejdet. M/F Tycho Brahe og M/F Aurora bliver begge udstyret med 4,16 MW batterier og containere med batteriholdere kommer ombord i februar 2017.
”Vores konvertering af Tycho Brahes og Aurora færger til batteridrift er en vigtig del af vores miljøstrategi, der skal reducere emissionerne og reducere de miljømæssige fodaftryk af vores operationer på Øresund. Vi er stolte af initiativet, som er den største enkeltprojektinvestering i virksomhedens historie. Når de to færger sejler på ren el inden udgangen af 2017, vil det være til gavn vores mange passagerer og det lokale miljø”,siger Henrik Rørbæk, administrerende direktør i HH Ferries AB.
Tycho Brahe kommer i dok i april og vil begynde at fungere som en fuldt elektrisk færge, når arbejdet er afsluttet. Aurora vil gennemgå samme proces i oktober 2017. Det meget innovative projekt omfatter også installation af fire fuldautomatiske landbaserede opladningsstationer. Disse bliver lige nu opbygget i ABB's fabrikker. Arbejdet på kajen i Helsingør og Helsingborg er afsluttet først i 2017.
ABB's projekt til modernisering af færgerne indeholder batterier, et energilagrings kontrolsystem og Onboard DC Grid-teknologi. I begge ender af ruten vil ABB levere den første automatiske ladestation, der bruger en ABB industrirobot, for at optimere tilslutningstid og dermed maksimere opladningsperioden.
De to færger skal operere udelukkende på batteri mellem Helsingør og Helsingborg, en afstand på cirka fire kilometer. Færgernebefordrer over 7,4 millioner passagerer og 1,9 millioner køretøjer om året.
Den nye batteri løsning vil hjælpe til lavere samlede emissioner i hele flåden med mere end 50 procent fra de nuværende diesel drevne skibe. Den kombinerede batterikraft på
8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier. Investeringen koster 300 millioner svenske kroner og er medfinansieret med 120 millioner svenske kroner fra INEA, EU-agentur for innovation og netværk.
Kilde: ABB