Søfartsstyrelsen med i Big Data projekt
Søfartsstyrelsen er med, når to rederier og tre udstyrsproducenter næste år starter et pilotprojekt om Big Data op. Datastrømmen sendes via satellit direkte til de landbaserede organisationer, der således kan udnytte informationerne løbende.
”I nær fremtid vil mange skibe være on-line hele tiden, ligesom vi er til lands. Det er der forretningsmuligheder i for innovative virksomheder i Det Blå Danmark, og det ønsker Søfartsstyrelsen at bidrage til ved at deltage i dette pilotprojekt. Og hvis vi så også kan demonstrere, at teknologien gør det lettere løbende at overvåge skibes udledninger af fx svovl, så er det måske et skridt på vejen til mere effektiv håndhævelse”, siger vicedirektør i Søfartsstyrelsen Troels Blicher Danielsen.
I praksis består løsningen af en række sensorer, som måler på tilstanden af skibes udstyr og registrerer udledninger fra skibet. Al sensor-informationen samles og sendes løbende i land (real-time), hvor de aktører, som har adgangsret til data, kan bruge informationen til forskellige formål, herunder løbende optimering af maskineri, mere effektivt vedligehold, løbende optimering af
brændstofforbruget og løbende udledningsmonitorering.
For den maritime udstyrsindustri handler det med andre ord bl.a. om såkaldt ’Condition Based Maintenance’, som kan forbedre deres service til rederierne og sikre optimal drift og udnyttelse af systemerne om bord. For myndighederne er det især interessant løbende at kunne følge med i om fx skibes udledning af svovl og NOx lever op til nuværende og kommende grænseværdier.
Søfartsstyrelsen har gennem nogen år arbejdet med Big Data fra og til skibe i regi af det meget ambitiøse, EU-støttede projekt EfficienSea2. Det er tanken, at erfaringerne fra det nye pilotprojekt, hvor data transmitteres live til land kan kobles med elementer i EfficienSea2.
Det er Aalborg-virksomheden GateHouse, som står bag pilotprojektet. Projektets gennemførelse støttes af den Danske Maritime Fond.
Kilde: Søfartsstyrelsen